Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Så ska Gävle bli en mycket bättre cykelkommun

I samband med Coronakrisen kan vi se att bilresandet har minskat. Men redan förra året såg vi ett litet litet trendbrott i Gävle med minskat bilåkande, skriver Therese Metz, kommunalråd för Miljöpartiet de gröna i Gävle och Daniel Olsson, ordförande för Samhällsbyggnadsnämnden (S)

Bland det första vi i vår politiska majoritet (Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Liberalerna och Centerpartiet) kom fram till var att ta krafttag för att göra vårt Gävle till en mycket bättre cykelkommun. Att främja cykling har så många fördelar för hela samhället - klimatutsläppen minskar, luften blir renare, cyklister får motion i vardagen, staden blir mindre bullrig och säkrare för barnen. Barn som cyklar till skolan koncentrerar sig bättre. Dessutom visar studier på att cyklister handlar mer i centrum än bilister - att prioritera cyklister framför bilister i innerstan är alltså också en satsning på ett levande centrum! 

På tisdagens kommunstyrelse kommer vi föreslå att kommunfullmäktige ska anta den nya cykelplan som kunniga tjänstepersoner tagit fram tillsammans med engagerade Gävlebor. Här har utmaningar för cyklingen identifierats - det saknas ibland tydlig information, uppdelningen mellan fotgängare och cyklister och säkra överfarter över hårt trafikerade bilvägar för cyklister och trygga cykelparkeringsplatser. Många mindre orter saknar säkra cykelvägar till skola och fritidsaktiviteter, där är vi ofta beroende av Trafikverket för att kunna ta nästa steg.

Vi har också många bra saker på plats för cyklingen i vår kommun: vi har överlag ett välutbyggt cykelvägsnät, vi har snart en ny kommunövergripande cykelplan, vi har avsatt 27 nya miljoner kr för åtgärder för cyklingen, vi erbjuder nu våra medarbetare förmånscykel för att fler ska få tillgång till en riktigt bra kvalitetscykel, vi prioriterar gång och cykel i vår stadsplanering. 

Mer än 60 procent av alla bilresor är kortare än fem km. I många städer ökar cyklingen och bilresorna minskar. I samband med Coronakrisen kan vi se att bilresandet har minskat. Men redan förra året såg vi ett litet litet trendbrott i Gävle med minskat bilåkande. Tänk om vi efter Coronavirusets härjningar tillsammans skulle göra allt vi kan för att hålla i trendbrottet vi såg förra året och skapa ett nytt beteende för våra resor? Tänk om vi tillsammans kan skapa en cykelvänlig kommun, där cykling är normen framför bilresorna på korta sträckor där det är möjligt? Vi är säkra på att vi skulle skapa en hälsosammare, härligare, friskare och renare stad och kommun. Den nya cykelplanen är en viktig kugge i det hjulet.

Nu rullar vi!

Therese Metz, kommunalråd för Miljöpartiet de gröna i Gävle 

Daniel Olsson, ordförande för Samhällsbyggnadsnämnden (S)

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel