Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Sandvikens kommun, säg ja till fjärrundervisning!

Ett försök med fjärrundervisning i Österfärnebo kan vara en del i moderniseringen av Sveriges skolväsende och en chans för byskolor i hela landet, skriver företrädare för det nationella Byskoleupproret inför beslutet i Sandvikens kunskapsnämnd.

Byskolor i hela Sverige hotas av nedläggning, bland annat för att de inte kan rekrytera behöriga lärare i alla ämnen. Men ny lagstiftning sedan 1 juli i år gör att detta kan lösas genom att barnen har fjärrundervisning upp till 25 procent av tiden. Österfärnebo högstadium, som nu har varit tillfälligt stängt i flera år, kunde bli ett av de första pilotfall för fjärrundervisning, i stället för att låta högstadieeleverna pendla två-fyra timmar alla dagar. Om viljan finns hos ansvariga politiker så kan ett forsknings-och utvecklingsprojekt startas. Det skulle sätta Sandvikens kommun på kartan.

Byskoleupproret samlar grupper i hela Sverige som kämpar för små skolor. Vi ser med stort intresse på det initiativärende som yrkat på att möjliggöra fjärrundervisning för de elevgrupper som skulle gynnas. Detta är ett väldigt bra initiativ, som alla partier i Sandviken ställt sig positiva till.

Vi är dock förbluffade och besvikna över kunskapsförvaltningens yttrande i frågan. De radar upp problem och ser inte möjligheterna. Det är ingen förutsättningslös utredning. Den verkar vilja visa att det är praktiskt taget omöjligt att hålla Österfärnebo högstadium vid liv med fjärrundervisning. Argumenten är märkliga, till exempel att praxis för den nya lagen ännu inte satts. Just det är ju en chans för Sandviken att testa möjligheterna för lagen när det gäller landsbygdsskolorna!

Det finns mycket forskning om distansutbildning, både dess fördelar och nackdelar och precis som andra typer av utbildningar så har distansstudier sina styrkor och sina svagheter. Ett forsknings- och utvecklingsprojekt i Österfärnebo kan ge värdefulla erfarenheter och kanske till och med bidra till att de snäva reglerna och lagarna mjukas upp. Dessutom kan Sandviken bidra till att hålla landsbygden levande, och ge barnen möjlighet att ha en meningsfull fritid i stället för att sitta på skolbussen.

Vi uppmanar politikerna att våga satsa, våga rädda högstadiet i Österfärnebo, och be de sakkunniga att göra en ny utredning, denna gång med ett tydligare direktiv!

Ellie Cijvat

Åsa Morberg

för det nationella nätverket Byskoleupproret

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel