Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Ska vi bli framstående inom transport och smarta samhällen så krävs mod och kreativitet

Med en tydlig avsiktsförklaring från Region Gävleborg kan vi visa de privata aktörerna det som de behöver. Det finns privata krafter som kan bygga tankinfrastruktur och produktion av vätgas från förnybar el. Men de behöver stöd och förståelse, skriver Carl-Ewert Ohlsson, C.

Annons

Tydlighet är alltid en framgångsfaktor. I Gästrikland kan vi peka på biogasproduktionen som fått en ökad efterfrågan och värde. Det i takt med att fossila bränslen och förbränningsmotorer fasas ut. Initialt som drivmedel men även som förnybar ersättning för naturgas till vår industri.

Redan 2021 ska fem-åtta biogasbussar ersättas med elektrifierade bussar i Gävles stadstrafik. Det finns en god chans att detta blir bussar med bränsleceller och vätgas. På samma tema som Stockholm arbetar för att den centrala trafiken endast ska få köras på el eller vätgas.

Den stora dödsorsaken i trafiken är partiklar – att ta bort dem genom utsläppsfri trafik borde inte ens vara ett alternativ att överväga utan en självklarhet.

För att Gävleborg ska fortsätta att positionera sig som en av Sveriges/Europas främsta regioner inom transportomställning och smarta samhällen – så krävs det mod och kreativitet i större utsträckning än offentliga finanser.

Det finns privata aktörer som är intresserade av att investera i en infrastruktur för ett vätgassamhälle i Gävleborg i allmänhet och Gävle/Sandviken i synnerhet. Sandvikens kommun har redan visat exempel på den uppmärksamhet och synergieffekter det skapas för näringslivet och etableringar.

Detta genom Elväg E16 och Sveriges fjärde tankstation för vätgas. Kan en satsning i Gävle vinna stöd från den offentliga sidan öppnas en rad möjligheter.

En tankinfrastruktur för elektrifierade stadsbussar som kör på vätgas i Gävle är en kritisk faktor för tillkommande privata investeringar. Dessa investeringar tillför Gävle kommun och Region Gävleborg möjligheter att på en helt annan nivå ta ledning inom transportsektorns omställning till utsläppsfria transportsystem.

Gävle hamn får möjlighet att ställa om sina dieselelektriska lok till vätgashybrider, fria från utsläpp. Materialhanterare och mindre fartyg kan utvecklas för utsläppsfri drift. En tankinfrastruktur för bussar, tunga transporter, distributionslastbilar samt samhällsbetalda resor som sjukresor, färdtjänst och skoltaxi öppnar för att köra våra transporter utsläppsfritt.

Detta med den offentliga sektorn som ledare och möjliggörare i större utsträckning än finansiär. Ett sådant initiativ i en regional plan för hållbar omställning kan även åtnjuta många av de europeiska utlysningarna, fonder och partnerskap för extern finansiering. En utveckling som lockar etableringar, nya tjänster och produkter för en hållbar tillväxt. En hållbar tillväxt som skapar sysselsättning i ett fossilfritt Gävleborg.

Med en tydlig avsiktsförklaring från Region Gävleborg kan vi visa de privata aktörerna det som de behöver. Det finns privata krafter som kan bygga tankinfrastruktur och produktion av vätgas från förnybar el. Men de behöver stöd och förståelse från Regionen och kommunen för att satsa på ett fossilfritt Gävleborg.

I Sandviken har detta gjorts redan 2016. Sandvikens kommun gjorde tillsammans med Sandvik SMT och AGA ett privat/publikt avtal för hållbar utveckling. Något som gav stöd för privata satsningar på Sveriges fjärde tankstation för vätgas.

Det behövs så lite för att vi ska få mer vind i seglen och därmed få bättre snurr på länets hjul, utan att öka våra utsläpp och vårt klimatavtryck.

Carl-Ewert Ohlsson, C

Årsunda

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel