Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Vad ska vi med Gävle Västra till?

I diskussionen om Ostkustbanans dubbelspår finns ett förslag att nuvarande räls från Gävle och norrut monteras ned och ersätts med nya spår som gör en krok mot Tolvfors och sedan får gå någotsånär parallellt med E4 i riktning mot Söderhamn.

Idéen hänger ihop med att avskaffa rangerbangården på Näringen, ett projekt som jag tidigare skrivit om och kraftigt ifrågasatt. Som en fördel ses att det öppnar för en ny järnvägsstation, Gävle Västra, norr om sjukhuset. Men vad skall vi med den till?

Både från Gävle centrum och Sandviken går fossilfria bussar frekvent till sjukhusområdet; de från Gävle stannar precis utanför entrén, de från Sandviken har mindre än halva gångavståndet från hållplats Västra vägen jämfört med en promenad från den tänkta järnvägsstationen.  

I Hamrångeskogarna föreslås en ny station, Hagsta, där ett fåtal personer bor. Däremot går det cirka 20 dagliga bussar mellan Norrsundet och Gävle, vilka också betjänar byarna på vägen. Ingen klok person kommer att ta sig till Hagsta för att åka tåg till Gävle.

De här stationerna à ungefär 200 miljoner per styck skall dessutom betalas av Gävle kommun, det är ingenting som Trafikverket prioriterar. Får vi valuta för de skattepengarna? Klart enklare och billigare för Trafikverket är att dubblera spåren i den nuvarande sträckningen, kanske räta ut dragningen på några ställen. Om de därtill vill köpa mark av kommunen för att bygga en ny bangård i Tolvforsskogarna är en helt separat fråga.

Viktigast för Gävle är att elektrifiering och en ny anslutning för södergående tåg till hamnen blir utav. Det är en fråga som stötts och blötts i minst ett tjugotal år och tycktes vara på väg mot sin lösning innan de här stolliga planerna om Näringen dök upp. Stabiliserande grus för en ny banvall lades ut för ett antal år sedan, men nu har det blivit stiltje på den fronten och alternativa förslag dras i långbänk. Kommunpolitiker, åk till Sundsvall, där det finns en så gott som övergiven Västra station och dra lärdomar därifrån!

Lars Biörck

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel