Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dåliga verksamheter ska väljas bort

/
  • Att säkerställa att det finns högt ställda kvalitetskrav som alla verksamheter uppfyller är en viktig del av den kontroll som alla aktörer måste ställas under.

Det är således en myt att vinster i välfärden uppstår genom att företag systematiskt sparar på det som är viktigt för att ge en bra omvårdnad eller omsorg. Att detta inte framkommit tydligare tycker vi på Attendo är bekymmersamt, skriver Margareta Nyström, vice vd Attendo

Annons

I välfärdsdebatten förekommer en mängd myter och vanföreställningar. En av alla dessa myter är att omsorgsverksamheter skulle vara olämpliga att konkurrensutsättas och då framförallt från privata vinstdrivande företag. Anledningen skulle vara att företag sätter sina egna vinster före kvaliteten i omsorgen.

Det är sant att privata företag värnar om att kunna hålla ett ekonomiskt överskott. För oss på Attendo är en rimlig vinst över tid nödvändig för att våra ägare – bland annat pensionsstiftelser som gemensamt investerat i den riskkapitalfond som äger oss - ska investera i våra verksamheter och på sikt ha en chans att få en rimlig utdelning på sina investeringar. Annars satsar de pengar någon annanstans. Utan ett överskott från verksamheten finns det inga medel till utveckling och det gäller såväl i den offentliga som i den privat drivna omsorgen.

Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi (ESO) presenterade tidigare i år en rapport om erfarenheterna av att konkurrensutsätta välfärdsverksamheter. ESO konstataterar att konkurrens och möjligheten till vinst är viktiga drivkrafter och att det endast är avsaknad av kontrollsystem som gör att det finns en risk att vinst går före kvalitet. Idag följs privata verksamheter upp i betydligt större utsträckning än offentliga. Vi välkomnar granskningen men hoppas att denna blir mer jämlik framöver, för både privata och offentliga utförare. Trots att det fortfarande finns vissa brister i kvalitetskontroll och uppföljning konstaterar forskarna att konkurrensen och vinstintresset snarare haft en kvalitetssäkrande funktion. I en annan undersökning konstaterar oberoende Help Age International att Sverige idag är världens bästa land att åldras i.

Det är således en myt att vinster i välfärden uppstår genom att företag systematiskt sparar på det som är viktigt för att ge en bra omvårdnad eller omsorg. Att detta inte framkommit tydligare tycker vi på Attendo är bekymmersamt.

För oss är det självklart, och en förutsättning för våra och ett stort antal andra företags möjligheter att existera på lång sikt, att bra verksamheter ska kunna gå med vinst. Men det är lika självklart att de omsorgsverksamheter - privata och kommunala - som medvetet tummar på kvaliteten måste kunna slås ut. Antingen genom att de förlorar rätten att driva verksamheter vidare eller – ännu hellre – att de boende och deras anhöriga har möjligheter att välja bort de verksamheter som inte håller måttet.

Att säkerställa att det finns högt ställda kvalitetskrav som alla verksamheter uppfyller är en viktig del av den kontroll som alla aktörer måste ställas under. Men det är också viktigt att valfriheten faktiskt fungerar som det är tänkt, där det finns en reell möjlighet för de enskilda brukarna att välja bort dåliga verksamheter. Det är en fråga vi på Attendo vill jobba vidare med, parallellt med att vi säkerställer att de som använder våra tjänster eller bor hos oss i Gävle alltid får den bästa tänkbara kvaliteten i omvårdnaden.

Margareta Nyström

Vice Vd Attendo

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons