Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stoppa neddragningarna

Personal som påpekar brister inom fritidshemmen avfärdas ofta som gnälliga och illojala, skriver ett antal fritidspedagoger. Denna information angår alla föräldrar och anhöriga till de över 470 000 barn som går eller ska börja på fritidshem.

Annons

Skolåret inleds inom kort. Skillnaden mot tidigare år är att striktare lagar och förordningar nu styr upp skolväsendets verksamhet. Till exempel har den vagare formuleringen ”bör” i lagtexterna byts mot det tydligare ”ska”.

Fritidshemmen är en del av skolväsendet och därför gäller samma lagar som för skolan. Följer man medias och uppgivna fritidspedagogers varningar om läget på landets fritidshem så bortser många huvudmän från detta.

Skollagen säger bland annat att utbildningen inom skolväsendet SKA vara likvärdig inom varje skolform och inom fritidshemmet oavsett var i landet den anordnas.

Alla barn och elever SKA ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling.

Särskilt stöd är inte undantaget fritidshem så elever berättigade hjälp under skoltid har likaså rätt till detta i undervisningen under fritidshemstid.

Utbildningen SKA utformas på ett sådant sätt att alla elever tillförsäkras en skolmiljö som präglas av trygghet och studiero.

Fritidshemmet SKA stimulera elevernas utveckling och lärande SAMT erbjuda dem en MENINGSFULL fritid och rekreation. Utbildningen SKA utgå från en helhetssyn på ELEVEN och ELEVENS behov.

Huvudmannen SKA se till att elevgrupperna har en lämplig sammansättning och storlek och att eleverna även i övrigt erbjuds en god miljö. Lokalerna SKA vara ändamålsenliga.

Personalen SKA enligt de nya behörighetsreglerna ha rätt utbildning och erfarenhet för fritidshemsverksamhet som främjar elevernas utveckling och lärande. I rådande läge är detta viktigare än någonsin.

Detta är ett urval av vad man har lagstadgad rätt att kräva att politikerna skapar utrymme för. Personal som påpekar brister avfärdas ofta som gnälliga eller illojala. Men föräldrar kan till exempel via en anmälan till Skolinspektionen begära att de opartiskt granskar verksamheten.

Situationen är akut. Vi måste få hjälp med att sätta stopp för orimliga nerdragningar, besparingsbeting och resursfördelningar!

Mikael Andersson

Andréas Nyberg

Hadar Nordin

Redaktionen på fritidspedagogik.se

Martin Fredin

Ordförande Barnverket

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons