Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sveket mot barnen – skolan ska möjliggöra livsdrömmar, inte grusa dem

Annons
Det måste finnas en reell möjlighet flexibilitet att ge elever den undervisning och det stöd varje elev behöver, som inkluderad eller vid mer anpassade undervisning, skriver debattörerna. Observera att bilden är arrangerad

Över 5 000 elever sitter i dag hemma i stället för att gå till skolan som de borde. Det är inte så vi bygger en bra start i livet för våra barn och skapar social rörlighet, skriver företrädare för Moderaterna.

En god skolgång rustar våra barn med de kunskaper och färdigheter de behöver för att klara sig i livet. Så bygger vi livschanser, kompetensförsörjer Sverige och säkerställer att barn inte ärver sina föräldrars utanförskap.

Tidigare i veckan uppmärksammade Kalla Fakta de över 5 000 hemmasittande elever som inte får den undervisning som de har rätt till. Det är framför allt barn med olika diagnoser och särskilda behov som inte får det stöd de behöver. I stället blir de helt utan undervisning. Sveket från vuxenvärlden över att redan som åtta- eller tolvåring bli ställd vid sidan av får förödande konsekvenser.

Det är uppenbart att inkluderingstanken måste kombinerats med att eleverna har rätt till stöd. Även mindre klasser och resursskolor behövs för en del av eleverna. Det var aldrig tanken med skollagen från år 2011 att alla elever skulle inkluderas i samma klassrum.

Det måste finnas en reell möjlighet flexibilitet att ge elever den undervisning och det stöd varje elev behöver, som inkluderad eller vid mer anpassade undervisning.

Men även förändringar från staten är nödvändigt. Lärarutbildningen måste kompletteras så att alla lärare har kompetens kring neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

Specialundervisning ska bedrivas av speciallärare, men grundläggande kompetens är ett minimum för att alla lärare ska kunna identifiera elevers behov och utmaningar och ha grundläggande kunskaper undervisning av elever med inte minst neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som ADHD, autismspektrumtillstånd och dyslexi.

Vi måste även ställa krav på att frånvaro hanteras från första timmen för att inte elever ska bli hemmasittande. Kalla Fakta lyfter fram elever med diagnos som utgör en stor del, men gruppen hemmasittare är större än så.

Gemensamt för alla är dock att frånvaron måste stoppas från första timmen – oavsett varför en elev börjar falla ifrån. Att som idag, skjuta problem framför sig, gör dem bara större. Redan för två år sedan överlämnades en statlig utredning kring hemmasittande elever, som konstatera just detta.

Ändå vägrar den rödgröna regeringen ta ansvar i frågan. Två år har gått utan att nödvändiga reformer genomförts. Tvärtom, senast i maj röstade regeringspartierna emot nödvändiga förslag som stärker elevernas närvaro i skolan.

Det är inte en acceptabel utveckling att tusentals elever ställs vid sidan av. Skolan ska möjliggöra livsdrömmar, inte grusa dem. Alla elever ska kunna nå sin fulla potential. Det behövs uppenbarligen en ny regering för att utvecklingen ska vändas.

Erik Bengtzboe, M

utbildningspolitisk talesperson

Lars Beckman, M

riksdagsledamot för Gävleborg

Marta Obminska, M

riksdagsledamot för Uppsala län

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons