Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"Den är ett utmärkt hjälpmedel"

GÄVLERoger Eriksson på Riksförbundet för trafik- och polioskadade, RTP, tycker att fyrhjulingen är ett utmärkt handikapphjälpmedel.

Annons
Han ordnar själv kurser för handikappade där de kan lära sig hantera fordonet.
Dessutom bjöd han in samtliga Sveriges läns hjälpmedelscentraler till en informationsträff om terränghjulingar för några år sedan.
- De som var här fick en aha-upplevelse, säger Roger Eriksson.
Han tror att problemet är att hjälpmedelscentralerna har för lite kunskaper om vad en fyrhjuling kan användas till.
Dessutom upplever han att de tror att de är för dyra.
- Problemet är ju att elstolen är mycket dyrare, säger han.
Han berättar att Stockholms läns landsting har ordinerat fyrhjulingar på prov under ett par år.
- Det visade sig att det rörde sig om sex-sju stycken per år. Och Stockholm är ju mycket större än Gävleborg, säger han.
Därmed skulle landstingets farhågor om att "alla" skulle vilja ha en fyrhjuling som hjälpmedel troligen inte besannas, menar Roger Eriksson.
- I Gävleborg skulle det nog röra sig om en eller två per år, säger han.
Ett annat argument som använts mot fyrhjulingarna är att de är farliga.
Anledningen är att den arbetsterapeut som skriver under ansökan för ett hjälpmedel enligt Lex Maria anmäls som ansvarig om det skulle hända något allvarligt. En situation som ingen gärna vill hamna i.
- Man skulle ställa motfrågan: Hur många olyckor sker med elrullstolar varje år? Olyckor kommer ju alltid att inträffa. Jag har haft personer som har backat ner för trappor med elrullstolar hos mig, säger Roger Eriksson.

MAGNUS LUNDQUIST