Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Den är inget handikapphjälpmedel"

GÄVLEEnligt landstinget i Gävleborg kan inte Anders Olsson få en fyrhjulig motorcykel eftersom den inte är ett hjälpmedel.

Annons
- Hindret är ett generellt beslut fattat i Gävleborgs landsting. Naturligtvis finns det enskilda fall där personen skulle ha större nytta av något annat, men jag tycker att man ska hålla sig till de politiska beslut som finns, säger Margreth Rosenberg, verksamhetschef på arbetsterapeuterna i Gävle, och den som handlagt Anders ärende.
Hon stödjer sig på landstingets beslutsunderlag, Hjälpmedelshandboken, som blev klar i höstas.
"Motordrivna fordon, exempelvis fyrhjuliga terrängfordon kan ej föreskrivas som hjälpmedel. För denna typ av standardprodukter erfordras inte hälso- och sjukvårdspersonal för bedömning och utprovning", lyder motiveringen i handboken.
Det betyder att landstingets policy är att gränsen för vad som är ett hjälpmedel går vid motordrivna fordon.
- Själva policyn strider mot lagen. Grunden är att riksdag och regering inte gör tillräckligt tydliga lagar. Vi tycker att det är åt helvete att det är så här, säger Sten Ove Nordqvist, ombudsman på De Handikappades riksförbund, DHR.
Han är jurist, och driver ett liknande ärende som Anders Olssons i Jönköpings kammarrätt. Ett ärende som kan bli ett prejudikat.
Enligt Sten Ove Nordqvist är landstingets principbeslut att inte tillåta fyrhjulingar som hjälpmedel ett lagbrott eftersom de enligt HSL, hälso- och sjukvårdslagen, måste göra en bedömning i varje enskilt fall. Men lagbrottet kan vara svårt att komma åt, eftersom lagen är luddigt skriven.
- Har man en dom är det bara för dem att följa. Det handlar om hur man ska tolka lagen, säger han.
I överklagandet till Jönköpings kammarrätt finns följande motivering:
"Lagstiftaren har inte gjort någon uppräkning av hjälpmedel som landstingen skall erbjuda. I stället har man redovisat vilket resultatet skall vara; nämligen att de hjälpmedel som erbjuds ska tillgodose grundläggande personliga behov.
Den gällande lagstiftningen ger alltså inget utrymme för landstingen att utesluta enskilda produkter om det inte finns något annat alternativ som kan tillgodose grundläggande personliga behov".
"Till stöd för denna syn på rättsläget är att andra landsting inte tillämpar generellt förbud att föreskriva motordrivna fyrhjulingar utan gör en bedömning i varje enskilt fall".
Torbjörn Rönnkvist, ledamot i kommunalförbundet SAM och ersättare i landstingsstyrelsen i Gävleborg har fullt förtroende för att tjänstemännen ordinerar rätt hjälpmedel.
- Det är ju en oerhörd mängd hjälpmedel som ordineras, och det skulle vara omöjligt för oss att i varje enskilt fall ta upp ärendet i landstingsstyrelsen. Vi fattar ett rambeslut, så får tjänstemännen göra den gränsdragning som de anser lämplig, säger han.
Kjell Norman sitter i Hjälpmedelskommittén som har att tolka landstingets principer i hjälpmedelsfrågor. Det är de som har bestämt att gränsen ska gå vid motorfordon. Han ser fram emot en rättslig prövning.
- Det är ju den här typen av domar som är vägledande för oss. Det är bra att sådant här prövas, säger han.
MAGNUS LUNDQUIST