Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Det största problemet med Humanas äldreboende tycks vara ledningens attityd

I en fabrik är det kanske helt okej med att tillverka måndagsexemplar det första året. Dataföretag är kända för att släppa nya produkter långt innan de är färdiga, och låta användarna själva hitta buggarna. Men handlar det om skyddslösa människor är den attityden oförsvarlig.

Annons

Många anhöriga, anställda och tidigare anställda har hört av sig till tidningen om Humanas äldreboende på Söder i Gävle. De berättar om en verklighet en bra bit ifrån de fina ord företaget utåt använder om vad som utmålades som ett extra modernt och bra boende.

Företagets ledning viftar bort kritiken, kallar det enstaka fall, påstår att anhörig efter anhörig har fel. Men framför allt skyller man på att det skulle vara för tidigt att förvänta sig att saker är i sin ordning.

Om man startar en verksamhet för äldre som inte längre kan ta hand om sig själva och kanske är dementa, kan man inte låta dem vänta något år på att grundläggande rutiner ska fungera. Städning, hantering av medicin, basala rutiner - sådant behöver fungera redan när boende flyttar dit.

Sedan är det en annan sak att vissa detaljer finslipas efter hand. Men Humana gömmer sig bakom att det skulle vara en "uppstartsfas", trots att många av de omvittnade problemen är på en sådan nivå att de absolut skulle ha behövt lösas snarast. Att de äldre ska behöva vänta ett år på basala funktioner är ett orimligt perspektiv.

Om vi skulle jämföra med en skola, så kan rutiner om i vilket skåp ritblocken förvaras utvecklas efter hand, när erfarenheten visat vad som är mest praktiskt. Men på Humana i Gävle är det ungefär som om att en nystartad skola skulle säga: Nej, första läsåret är en uppstartsfas. Därför börjar matteundervisningen först i december, eleverna får klara syslöjden utan tråd i år och duschar till gymnastiken kanske kan installeras nån gång under vårterminen.

Det handlar om människor. En del av dessa äldre kommer inte leva så mycket längre än ett år. Det är inte ovanligt att slutet snabbas på när någon som redan är mycket svag kommer till ett nytt boende, även om stället är jättebra. Själva omställningen i sig kan innebära stress och oro som tär.

Är den utlovade trädgården inte ens byggd, har personalen inte haft tid att ta reda på vad den nyinflyttade har för behov, kan rummet lämnas ostädat nån månad lite då och då - ja, då är det bättre att inte flytta in där förrän ledningen fått ordning på verksamheten.

Det är oärligt skryt att framställa ett nyöppnat boende som hur det kan komma att bli om några år, i stället för att faktiskt erkänna att man just nu inte kommer i närheten av att uppfylla ett antal löften.

Förklaringen verkar vara vinstbegär. Det kostar mindre om man snålar in på städningen, på personalvården, på arbetsledningen, på informationen. Och det kostar mer om man är ärlig om bristerna, för då vill färre bli kunder.

Att bristerna blir kända verkar därför vara precis vad som behövs för att ledningen för Humana ska sätta igång att leverera vad man utlovat. Det verkar inte kunna hända mycket så länge företaget har nuvarande attityd. Behandlingen av personalen tycks också vara under all kritik.

Problemet är knappast tiden, utan viljan.

Läs mer: Uppsägningar, sjukskrivningar och förseningar på Humanas äldreboende på Söder

Läs mer: GD granskar Humana: Boende nära att kvävas – oerfaren personal kunde inte hantera situationen

Läs mer: Döttrarna känner sig lurade av Humanas reklam

Läs mer: Kraftiga reaktioner efter Humanagranskning: "Lovade guld och gröna skogar, men det har bara blivit skit"