Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Det våras för elcykeln

Elcykeln är inne på andra generationen. De första kom i slutet på 1990-talet. Kvinnor, företag och organisationer köper elcykeln och Gävle som cykelstad påverkar intresset.

Annons

– Elcykeln är i ropet och det bubblar. På cykelmässan pratade de nästan enbart om elcykeln. Man tar sig fram fortare och lättare, motvind och motbacke är borta. Vi märker att vi säljer mer och att det frågas mer efter den, säger Tomas Holmqvist, ägare till Posa Cykel i centrala Gävle.

Det som säljs nu är andra generationen elcyklar, den första kom i slutet på 1990-talet. Cyklarna har fått bättre batterikapacitet, längre räckvidd och bättre motorer. Maxhastigheten är högst 25 km/tim. Ju hårdare du trycker, ju mer får du ut av motorn som gör att räckvidden på batteriet blir längre. En laddning räcker 3-4 mil beroende på omständigheterna. Den kommunala satsningen Gävle som cykelstad påverkar intresset och cykling på vintern då den underlättar framkomligheten. Mest kvinnor, företag och organisationer köper elcykel, enligt Tomas Holmqvist.