Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Dinosaurie från FordBromsar för fortåkareCarwinism – läran om bilenFörklädd sportvagn

Annons

MOTORBLOCKET

Amerikansk bilindustri förnekar sig aldrig. Trots att köparna har vänt ryggen till stora och bensinslukande bilar lanserar nu Ford en närmast grotesk version av sin forna storsäljande pickup F-150. Nu med tilläggsbeteckningen SVT Raptor R, som ju anspelar på en rovfågelliknande dinosaurie.

Ekipaget har fått bra reklam i USA genom sitt framgångsrika deltagande i ökentävlingen Terrible 250, som körs i Nevada.

Den version av Ford F-150 SVT Raptor R som når de amerikanska handlarna nu i sommar är försedd med en 320 hästkrafters V8-motor på 5,4 liter. Men den som är beredd att vänta till sent i höst kan få tillgång till Fords helt nya 6,2-litersåtta. Den motorn sitter i tävlingsbilen och ger då 500 hästkrafter men kommer att få effekten något nedskruvad i kundbilarna. Drygt 340 000 kronor kommer värstingmodellen att kosta i USA.

Många bilägare är i dag beredda att satsa stora pengar på att kunna åka fortare än alla andra. Men hur vanligt är det att investera i den teknik som ska få stopp på bilen?

OCL Brorssons erbjuder nu ett bromspaket från AC Schnitzer som består av sexkolvsok fram med 380 millimeters skivor och fyrkolvsok bak med 355 millimeters skivor.

I bägge fallen har skivorna lösa aluminiumnav. Förutom mer uthållig bromsprestanda är de här bromsarna också extremt lätta, vilket ger mindre ofjädrad vikt.

Fram väger skiva och ok tillsammans nästan två kilo mindre än originalbromsarna i en BMW M3.

Och det är till just den bilen som de här bromsarna från AC Schnitzer främst är avsedda. (TT Spektra)

I år skulle Charles Darwin ha fyllt 200 år om han levat och det firar Audi med att döpa om bilens utveckling till carwinism. Nu startar biltillverkaren en svensk hemsida med samma namn. Sajten är tänkt som en hyllning till bilens tekniska evolution med tillbakablickar på hur teknik utvecklats under den tid det har byggts bilar i världen.

Precis som levande arter utvecklas efter nya förutsättningar har framgången för bilar och bilinnovationer alltid avgjorts av hur väl anpassade de har varit till rådande villkor med allt från politik till vilken musikgrupp som dominerat topplistan.

Exempelvis tar man upp de stora V8:ornas uppgång och fall liksom cigarett- tändaren som gått från att vara oumbärlig för den brittiske gentlemannen, till dödsdömd under det hälsoupplysta 1980- och 90-talet och sedan födas på nytt när iPod kom till bilvärlden.

Nu kommer Renault Clio i sportversion. Bilen får en motor på 203 hästkrafter och en helt ny aerodynamik där biltillverkaren säger sig ha tagit tillvara på de erfarenheter man fått i Formel 1-racing.

Skärmarna är breddade tre centimeter för att ge plats åt de breda 17-tumshjulen och interiören andas racing med sportstolar och pedaler i aluminium.

Den som vill få ut det mesta av sin sportbil förklädd till vanlig bil kan dessutom utrusta den med ett speciellt sportchassi som ger 15 procents hårdare fjädring. (TT Spektra)