Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Domar banar väg för övervakning i taxi

GÄVLEDe satte en kniv mot halsen på honom. Den 27-årige taxichauffören rånades i mars, och är fortfarande sjukskriven. Ingen har heller gripits för rånet.

Annons
27-åringen har inte gett upp hoppet att komma tillbaka.
- Jag hoppas i alla fall kunna köra på dagtid, säger han.

Med stor sannolikhet får nu Gävles båda stora taxiföretag tillstånd att installera övervakning i sina bilar. Detta sedan länsrätterna i Göteborg och Stockholm gett tillstånd, två beslut som Justitiekanslern, JK, inte tänker överklaga.
Beslutet mottogs med glädje på Gävle Taxi och Taxi Stor & Liten. Förare på båda bolagen har drabbats av rån och rånförsök.

- Bovarna är de enda som blir lidande av att fotograferas, säger Hans Lundqvist, vd på Gävle Taxi, apropå JK:s oro för att individens integritet kan kränkas.

Krypterade bilder
Bolaget har 32 bilar och man kommer stor säkerhet att söka tillstånd för övervakning. Utrustningen, som tar stillbilder när en kund kliver in i respektive ur taxin, kostar i dag mellan tio- och femtontusen kronor per enhet. Priset, som de enskilda förarna får betala, väntas sjunka sedan efterfrågan efter länsrätternas utslag kommer att stiga dramatiskt.

En anledning till länsrätternas bifall är att de enskilda förarna inte kommer att kunna titta på de stillbilder kamerorna tar. Bilderna är krypterade och blir tillgängliga för polisen bara om ett misstänkt brott, som ett överfall, har inträffat.

- Helt plötsligt är det julafton, säger Jörgen Wikman, ansvarig på Taxi Stor & Liten, med 50-talet bilar.

Bolaget har inte bestämt sig för att söka tillstånd.
Till att börja med väljer man i stället att installera GPS (Global Positioning System) i bilarna. Om föraren utlöser ett personligt larm kan man i centralen genast se bilens position och färdriktning.

- För vår del blir det första steget. Man kan ingripa medan det sker, säger Jörgen Wikman.

Avvaktar ansökan
Systemet beräknas börja fungera i augusti eller något senare under hösten.
Det är länsstyrelsens ledningskansli (en sammanslagning av rättssekretariatet med andra avdelningar) som ska bevilja eller avslå framtida ansökningar från taxiförarna.

- Vi får avvakta en ansökan och ta ställning när den kommer, säger Ingemar Lundén, länsjurist.

Rent allmänt ställer han sig inte avvisande.

- Det sker en liberalisering. Men jag förstår att det kan vara en trygghet för förarna. Och jag tror inte att passagerarna tar illa upp, säger Lundén.

Av de taxiförare som under våren drabbats av rån eller rånförsök har en börjat arbetsträna.
Den 27-årige förare som GD talar med är sjukskriven.
Det var efter ett på natten när två män klev in i bilen. De ville bli körda till Sandviken. Efter olika anvisningar var man på en ödslig plats.

- Det var halvskumt. Jag trodde innan att jag aldrig skulle lämna ifrån mig pengarna. Sedan tryckte han i baksätet kniven mot halsen, säger 27-åringen.

Gärningsmän på fri fot
Att gå tillbaka och köra, för att sedan sluta när han vill, tror kuratorn vore det bästa. Att ställa taxibilen i garaget av fri vilja i stället för av rädsla.

Flera har dömts för taxirånen under våren, men just dessa gärningsmän har inte kunnat gripas.
Kanske hade de redan suttit bakom lås och bom om polisen haft deras ansikten på bild.

MATS HEDSTRÖM