Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Du biter dig själv i svansen

Svar till Inger Schörling den 26/3: Jag kan konstatera att Inger Schörling biter sig själv i svansen rejält eftersom hon samtidigt påpekar att även tjänstekoncessioner ska följa de EU-rättsliga reglerna om öppenhet och likabehandling, skriver Lars Beckman.

Det är av avgörande betydelse för att skapa ett gott företagsklimat i Gävle att man skapar både vinnare och goda förlorare vid upphandlingar, oavsett upphandlingsform.

Jag har full förståelse för att Inger Schörling, MP, som representant för makten i Gävle inte vill ha en offentlig debatt om den undermåliga och bristfälliga upphandlingen som nu debatteras. Det är inte första gången som den rödgröna majoriteten inte säkerställer att en upphandling går rätt till, och byter vi inte till alliansstyre efter valet i Gävle, så blir det inte heller den sista.

Det har förvånat mig många gånger att inte fler företag faktiskt agerar i upphandlingsfrågor när de upptäcker missförhållanden men oftast törs inte företagen stöta sig med den stora kunden S, V och MP-styrda Gs v mpävle kommun.

Inger Schörling menar att kommen kan strunta i att göra korrekta upphandlingar genom att gömma sig bakom en så kallad tjänstekoncession. Jag kan konstatera att Inger Schörling biter sig själv i svansen rejält eftersom hon samtidigt påpekar att även tjänstekoncessioner ska följa de EU-rättsliga reglerna om öppenhet och likabehandling.

Det är enkelt att konstatera att i fallet med upphandling av toaletter och väderskydd har inte dessa grundläggande principer följts. Inger Schörling och övriga ledamöter i Tekniska nämnden har förmodligen helt enkelt blivit vilseledda av kommunens tjänstemän och Inköp Gävleborg.

En enkel kontroll avslöjar att JCDecaux senaste anbud (i form av ett färdigt avtal) inkom till Inköp Gävleborg den 17/2 2014. Det är nästan åtta månader efter att anbudstiden för upphandlingen gick ut.

Andra anbudsgivare har inte fått någon möjlighet att korrigera sina anbud eller ens haft information om att anbudstiden förlängts. Ville man ha en ärlig upphandling borde det självklart ha meddelat övriga intresserade företag att förhandlingen fortsatt – för hur ska man annars veta vilket bud som slutligen hade varit bäst för Gävle kommun?

Det är anmärkningsvärt att Inger Schörling som nämndsordförande och ansvarig politiker accepterar att en anbudsgivare gynnas på detta sätt. 

Bland annat står det svart på vitt i avtalet att Gävle kommun inte får upphandla nya reklamfinansierade toaletter. Paragraf 10.1 lyder "Kommunen förbinder sig att inom detta avtals löptid inte genomföra upphandling av offentliga toaletter som helt- eller delvis finansieras med utomhusreklam."

Om detta verkar Inger Schörling helt omedveten om. I stället påstår hon istället att kommunen visst kan upphandla reklamfinansierade toaletter.

Vad är det som gäller? Kan du fritt upphandla reklamfinansierade toaletter från valfri leverantör, utan kostnad för Gävle kommun? Har du tagit del av det avtal som du försvarar med din underskrift av artikel? Vad blir kostnaden för toaletter i annat fall för den hårt budgetansträngda kommunen? Räcker det med tio miljoner? 

Jag kan bara konstatera att Inköp Gävleborg verkar ha åsidosatt grundläggande EU-rättsliga regler i upphandlingen. Gävle kommun har också tecknat ett monopol som begränsar utomhusreklamen för andra företag i 15 år. Det är ett allvarligt intrång i yttrandefriheten. I upphandlingar så gäller det att skapa en öppenhet och transparens så att företag som inte vinner upphandlingen förstår varför de inte gör det, och lika självklart ska upphandlingarna gå rätt till. Här finns det stora förbättringsmöjligheter för oss i alliansen att ta tag i efter valet 2014 när vi kommer att styra även Gävle.

Lars Beckman, M

riksdagsledamot Gävleborg

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel