Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Dyrt att ladda elbilen hemma? Inte alls

Annons

Signaturen "Korrekt elbilskalkyl" ville ha kommentarer så att kalkylen blir korrekt.

Insändare: Ladda elbilen hemma? Då blir det dyrt...

Här är mina erfarenheter, 6 500 mils körning under fem år med två olika elbilar.

För det första så skulle jag vilja kommentera de antaganden som gjorts med att ha en 40 kW laddare hemma. Jag tror faktiskt inte att reklamen menar att man behöver en så kraftig laddare hemma.

Hur ofta har man behov att stoppa in 32 kW i bilen under lunchen?

Nej, snabbladdning av den typen behöver man på långresor och då laddar man i de snabbladdare som sakta men säkert växer fram lite överallt (sällan gratis att ladda).

Att laddning med 40 kW en gång per dygn i 350 dagar blir 14 000 kW håller jag med om. Men för att det skall vara möjligt – måste ju batteriet vara tomt varje gång. Om ett 40 kW batteri är tomt, så innebär det att jag har kört cirka 35 mil sommartid eller cirka 20 mil vintertid.

I snitt på ett helt års körning ligger jag på 1,75 kWh per mil med min bil. Det skulle betyda att jag måste köra 8 000 mil för att kunna ladda så mycket som du kalkylerar med.

Om jag kör de 1 500 mil som du antar och förbrukar 1,75 kW/mil så blir det under ett år 2 625 kWh à en krona = 1:75 per mil.

De fasta kostnaderna för ett uppsäkrat hus kan vi med andra ord ta bort.

Ny matningskabel behövs inte heller, eftersom det räcker med 16 ampere. Jag fortfarande har mitt hus säkrat med 16 ampere. Jag behöver med andra ord inte installera en ny elcentral heller.

Installation av trefasladdare på 400 volt kan kanske vara ett alternativ om man har ett så stort batteri som 40 kW. Men varför måste man ladda på en timme? Bilen står nog hemma cirka 8 timmar per natt och man kommer nog inte hem med tomt batteri varje kväll.

Men även om man gör det, så behövs det en laddare som klarar av 5 kW per timme. De 20 000 kronorna räcker nog till installation för en sådan laddare om behovet finns, och det är ju beroende på hur många mil du kör per dag.

Mitt batteri är bara på 24 kW varav 18 kW är tillgängligt för körning. Jag kan under gynnsamma förhållanden köra 18 mil på sommaren. Under kallaste vinterperioden kommer jag crika tio mil. Jag laddar min bil med 240 volt och tio ampere säkring. Jag har faktiskt inget snabbladdningsfunktion i bilen.

Det går att ladda bilen med de 22 kW-sladdarna (nästan gratis) som finns i Gävle, men jag har inte det behovet med min typ av körning.

Jag har inte investerat en enda krona för att anpassa elbilsladdning hemma hos mig så för min del kostar "bränslet" 1:75 per mil och i alla fall inte mer än två kronor om man också räknar med eventuella laddningsförluster (som jag inte vet hur man beräknar).

Jag pendlar mellan bostaden i Gävle och jobbet i Sandviken och har ingen räckviddsångest.

Lennart Lindgren

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare