Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Dyrt säljer bäst på krogen

Billiga alternativ toppar Systembolagets försäljning i Gävleborg.

Men på krogen tycks dyrare märken föredras.

– Våra gäster vill ha drinkar med kvalitetssprit, säger Ruzze Pour, barchef på Goya.

Annons

När Gävleborgarna handlar på Systembolaget väljer de i första hand ett billigt alternativ. I varje fall när de köper sprit, vin och öl.

Men på andra och tredje plats i statistiken kommer ofta lite dyrare märken.

När det gäller kategorin cider och blanddryck råder den omvända ordningen. Smirnoff Ice hamnar etta fastän den kostar runt dubbelt så mycket som tvåan Kopparbergs Cider och trean Cid Kaktus/Lime.

Även på nattklubben Goya i Gävle vill gästerna gärna ha lite finare märken. Mest populärt här är drinkar med Bacardi eller Absolut Vodka som smaksatts.

– Folk vill inte ha billig sprit som Explorer. De vill ha något bättre. De vill ha kvalitetssprit. Men även om vi säljer bättre spritsorter försöker vi hålla så låga priser som möjligt, säger barchef Ruzze Pour.

Drinkar säljs mest av på Goya tätt följt av vin. Först på tredje plats kommer öl. Här finns fem sorters öl varav en dyrare variant som Carlsberg leder den interna försäljningsligan. Ofta föredrar gästerna att köpa ölen i flaska och då gärna en med säregen form.

Likheten mellan försäljningen på Goya och Systembolaget är att Smirnoff Ice säljer mycket bra.

När det gäller vin varierar beställningarna av en viss sort beroende på årstiden.

– Nu på sommaren är rosé populärt. På vintern däremot föredrar gästerna rödvin, säger Ruzze Pour.

Mojito är sommardrinken nummer ett just nu.

Han berättar att det på Goya blivit lite av en trend att beställa drinkar som kryddats med ingefära.

– En bartender hos oss, Kristoffer Svensson, använde kryddan när han blandade en drink i en tävling, säger Ruzze Pour.

Goya håller öppet fredagar och lördagar och har åldrar på klientelet som beror på temat för kvällen.

– Snittet är på 24 år ungefär. Jag tror inte åldern har att göra med vad folk dricker här, säger Ruzze Pour.