Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

E16 blir elväg

/

En demonstrationssträcka på E16 mellan Sandviken och Kungsgården blir elväg för tung trafik. Det beslutet fattade Trafikverket under onsdagen.
Redan till våren 2016 beräknas vägen stå klar.
Nästa mål är elektrifiera hela sträckan från Gävle hamn till Borlänge.

Annons

GD har tidigare rapporterat om elvägsprojektet i Gästrikland. Det handlar om att sätta upp kontaktledningar över den innersta filen på E16 från Gävle och västerut. Vägen ska därefter kunna trafikeras av specialanpassad tung trafik som bara behöver mindre dieselmotorer för att kunna byta fil och köra på anslutningsvägar.

– Sverige är ett av de länder i världen som hittills har kommit längst med att utveckla tekniken för elvägar. Det är ett sätt att utveckla miljösmarta transporter i det befintliga vägnätet. Det kan bli ett bra komplement till dagens väg- och järnvägstrafik, säger Torbjörn Suneson, tillförordnad generaldirektör för Trafikverket, i ett pressmeddelande.

Fyra elvägsprojekt hade tidigare valts ut och nu står det klart att Elväg Gävle, som projektet kallas, är ett av två som gått hela vägen. Det betyder att elektrifieringen av en två kilometer lång demonstrationssträcka mellan Sandviken Västra och Kungsgården kan börja i januari 2016.

Med i satsningen finns storbolag som Sandvik, Ovako, SSAB, Siemens och Scania, men också de kommunala elbolagen i Gävle och Sandviken liksom Högskolan i Gävle. Samordningen sköts av Region Gävleborg.

Staten bidrar med 75 miljoner kronor, en investering som motiveras med att transportbehoven fortsätter att öka och att alternativet, en total ombyggnad av järnvägen, ses som en ännu dyrare lösning. Övriga aktörer i projektet går in med cirka 40 miljoner kronor.

Tanken är att de erfarenheter som görs i Elväg Gävle ska ligga till grund för en fortsatt utbyggnad. Nästa mål för Region Gävleborg är att elektrifiera hela sträcken från Gävle hamn till Borlänge. Kostnadskalkylen för det ligger på 1,2 miljarder kronor.

– Enligt den modell vi tittat på så kommer vägen att bära sig själv, säger Magnus Ernström, projektansvarig på Region Gävleborg.

Hur realistiskt är det att även den delen blir verklighet?

– När vi började titta på det här så kändes det kanske inte så realistiskt men nu gör det faktiskt det. Intresset är jättestort och det finns ekonomi i det.

Enligt de beräkningar som gjorts ska en elvägsinvestering som den planerade i Gästrikland och Dalarna bära sig redan efter fyra till sju år, detta genom att både transportbolag och elleverantörer delar med sig av de vinster de kommer att göra.

Projekt Elvägar är den största pågående så kallade innovationsupphandlingen i Europa. Det andra elvägsprojektet som fått finansiering är Rosersbergs Utvecklings AB norr om Stockholm. Där används en annan teknik som bygger på att strömöverföringen sker genom en skena i vägbanan. Även i det projektet finns en Gävlekoppling i och med att Gävle Containerterminal – som driver kombiterminalen Stockholm Nord i Rosersberg – är en av projektdeltagarna.

Så här kommer det att se ut på E16 (länk till Youtube-klipp).

Annons