Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Efterlängtad ändring av strandskyddet

Annons

Claes Västerteg, C,

om en viktigt och reformerad lag...

Närheten till vattendrag, att bada eller sitta vid en strandkant och njuta av en solnedgång är livskvalitet för många svenskar. Att se vatten är en av de högst rankande trivselfaktorerna. Strandskyddet är avgörande för att säkra allmänhetens tillgång till kust och stränder.

Men skyddet av stränderna och legitimiteten för den gamla strandskyddslagstiftningen försvagades i takt med att tillämpningen av reglerna blev alltmer godtycklig och ibland direkt fyrkantig. I flera kommuner är mer än hälften av stränderna bebyggda trots reglerna om strandskydd. Dispenser från strandskyddet gavs i många fall på oklara grunder. I Stockholmsområdet har det varit möjligt att i vissa områden bygga rakt ut i vattnet, eftersom mark som var planlagd före lagstiftningen saknar strandskydd.

Samtidigt innebar de gamla reglerna ett hinder för utveckling i många landsbygdskommuner. Samma regler gällde i Stockholm som i Smålands inland och jämtländska Strömsund. Samma strandskydd fanns för kuststräckor med hårt exploateringstryck som i kommuner med fler sjöar än invånare. Strandskyddet, som är unikt för vårt svenska natur- och friluftsliv, har gradvis urholkats.

Alliansregeringen har därför genomfört en reformering av strandskyddet som så länge varit nödvändig. Under tolv år i regering förmådde socialdemokrater och stödpartier aldrig föreslå ändrade strandskyddsregler, trots att utredning efter utredning och kommun efter kommun uppmärksammade problemen och behovet av förändring.

Oppositionen vet idag inte vilket ben de skall stå på, ena veckan har de välkomnat en ny lagstiftning och senast förra veckan sa de att den nya lagen ska rivas upp. Särskilt saknar Socialdemokraterna förtroende för att kommunerna ska hantera strandskyddet. Jag och Centerpartiet har däremot stor tilltro till kommunernas omdöme – och bland dem även de 122 socialdemokratiskt ledda kommunerna – att planera för sin egen framtid och vilka strandområden som varsamt kan användas för bebyggelse.

Det nya strandskyddet trädde i kraft den 1 juli i år och även med det nya strandskyddet gäller den grundläggande principen att förbud mot bebyggelse gäller vid hav, insjöar och vattendrag, och intill 100 meter från strandlinjen. De nya reglerna öppnar däremot upp för bebyggelse i landsbygdsområden med god tillgång till stränder.

Glesbygdskommuner kan utvecklas genom att peka ut strandnära områden för landsbygdsutveckling där dispenser ska kunna beviljas. Samtidigt begränsas byggande i områden med högt exploateringstryck. Nu skriver vi in de skäl som krävs för att få göra undantag från reglerna i lagstiftningen. I det sammanhanget är det naturligtvis av stor vikt att framhålla den grundläggande principen att alla ska behandlas lika inför lagen. Det är skälen för undantag som ska prövas och aldrig vem personen som söker dispens från regelverket som ska avgöra utgången.

Fler kommuner behöver kunna planera för sin egen utveckling. Fler människor behöver få förverkliga sina drömmar om ett strandnära boende. Genom alliansregeringen blir detta verklighet.

Claes Västerteg, C,

vice ordförande

riksdagens miljö-

och jordbruksutskott

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel