Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”800 miljoner låter otroligt lite”

/

De 800 miljoner kronor som regeringen nu satsar är en bra början, men räcker inte långt. Det menar Gävleborgs regiondirektör Mats Törnquist.

Gävles kommunalråd Carina Blank, S, hade hellre sett en tidigarelagd satsning på att bygga ut Ostkustbanans dubbelspår.

Annons

Hur stor del av de 800 miljoner kronorna som tillfaller Gävleborgsregionen gavs det i går inga konkreta besked om. Enligt Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm är det för tidigt att säga.

– Vi kommer att sätta in pengarna där vi får mest nytta av dem. Var det blir ska vi se över nu. Vi ser att vi har störst störningar kring storstäderna, men även på delar där det är enkelspår på Ostkustbanan, säger han till GD.

Räcker pengarna?

– För att komma ikapp med underhållet behövs 2,5 till tre miljarder kronor per år. Men det här är en fantastisk start. Vi kommer även att göra omprioriteringar inom Trafikverket, säger han.

Men Gävleborgs regiondirektör Mats Törnquist är tveksam till om pengarna räcker så långt.

– Vi ska försöka reda ut nu exakt vad det här innebär för regionen. Det är bra att det satsas på underhåll, men 800 miljoner låter otroligt lite. Det behövs väsentligt mycket mer för att återställa robusthet och driftsäkerhet i systemet, säger han.

Sedan länge finns planer på dubbelspår på Ostkustbanan från Gävle till Sundsvall. Bygget ska ske i etapper och beräknas kosta totalt cirka 25 miljarder kronor. Inga pengar finns dock avsatta i Trafikverkets nationella transportplan som sträcker sig fram till år 2021. Som en tillfällig lösning pågår bygget av sju nya mötesplatser längs sträckan till en kostnad av 867 miljoner kronor.

Även ett parti mellan Skutskär och Furuvik saknar dubbelspår.

Kommunstyrelsens ordförande i Gävle, Carina Blank, hade hoppats att regeringen skulle presentera en tidigarelagd satsning på dubbelspåret.

– Vi tycker det är överordnat allt annat. Om det inte finns dubbelspår söder om Gävle blir det en flaskhals som stoppar upp all tågtrafik både norr och väster om Gävle. Det drabbar pendlare och framförallt hamnen som fraktar gods, säger hon.

Hur driver kommunen på i frågan?

– Vi gör allt vi kan, både via våra förtroendevalda på riksnivå och genom att påtala vad det här betyder för regionen, säger Carina Blank.

Landshövding Barbro Holmberg tycker ändå att 800 miljoner kronor är en bra start.

– Det är uppenbart att det behövs akuta åtgärder. Även om pengarna läggs på järnvägen i Stockholmsregionen kan det gynna vår region om det förhindrar tågförseningar, säger hon.

Mer läsning

Annons