Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bättre än vi tror

/
  • Bruno Ahlqvist och Barbro Holmberg konstaterar att det är gott om konstfrusna bandybanor och bowlinghallar per gävleborgare.

Invånarna i Gävleborgs län har fått fler ställen att bowla, åka skridsko och spela fotboll de senaste sex åren, men färre fritidsgårdar.
Fortfarande finns det fler idrottsanläggningar och bibliotek per invånare än i Stockholm.

Annons

Det visar den statistik som Mellansvenska handelskammaren bett Gävle kommun ta fram under rubriken Livskvalitet – går det att mäta?.

– Skälet är att vi vill visa att det finns väldigt mycket positivt i Gävleborg att glädjas åt, säger Bruno Ahlqvist.

Handelskammaren genom dåvarande Invest i Gävleborg Agency tog 2001 första gången fram statistik på hur många som delar på kultur- och fritidsanläggningar i Gävleborg, Stockholm och landet samt hur mycket de satsar på kultur, fritid och skola.

Siffrorna har Handelskammaren använt för att marknadsföra länet som etableringsplats när utländska företag expanderar.

Länet slog Stockholm i det mesta utom antal tennishallar per invånare och skolsatsningar 2001 och bilden ser ungefär likadan ut när de tittat på 2007 års statistik.

– Vi är en konkurrent till Stockholm. Det går att pendla till Stockholm, säger Bruno Ahlqvist.

Det kommunala stödet till kultur- och fritidsverksamhet i länet har minskat under 2000-talet, men fortfarande satsar kommunerna mer än Stockholm och ungefär som rikssnittet. Studiecirkelverksamheten är livlig jämfört med i Stockholm och landet i övrigt, trots minskande bidrag och deltagarantal. Kultur- och musikskolorna i länet får också mest pengar per elev i jämförelsen. Handelskammaren konstaterar också att länet har färre friskolor per invånare än Stockholm och rikssnittet.

Bruno Ahlqvist tycker att det finns förbättringspotential inom vissa områden, men vill inte peka ut vilka.

Handelskammaren gav landshövding Barbro Holmberg statistiken i går och ska skicka den till länets tio kommuner. Barbro Holmberg tänker använda uppgifterna när hon marknadsför länet för att locka nya invånare.

– Jag tror att aktiviteter för barn är viktigt.

Mer läsning

Annons