Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bollnäsfil – ny hos Gefleortens?

/

Bollnäsfil kan bli ett av Gefleortens varumärken, när Konkurrensverket tvingar Arla att sälja av några produkter.

– Vi har anmält vårt intresse, säger Per Blomquist, VD för Gefleortens.

Annons

Konkurrensverket godkände i förrgår Arlas planer på att köpa upp det konkurshotade Milko. Per Blomquist gratulerar framförallt mjölkbönderna inom Milko som nu kan få lite arbetsro efter några svåra år, med låga inköpspriser på mjölken.

– Många har gått på knäna, säger Per Blomquist.

För Gefleortens innebär fusionen med Arla att legoproduktionen för Milko trappas ner stegvis och försvinner helt om tre år.

Men en del av den volym som försvinner i Gävle kan ersättas med Bollnäsfilen, ett av fem varumärken från Milko som Arla nu tvingas sälja.

– Det skulle vara en kompensation. För oss som är ganska små skulle det betyda en hel del, säger Per Blomquist.

Ytterligare ett krav från Konkurrensverket är att Arla säljer Grådömejeriet i Hedemora. Att Gefleortens skulle köpa den anläggningen är inte troligt, enligt Per Blomquist, men han avfärdar inte kategoriskt den tanken.

Efter fusionen blir Arla en ännu större spelare på den marknaden och Gefleortens förblir en väldigt liten aktör. Men Per Blomquist är hellre liten än mellanstor i kriget på mejerimarknaden.

– Det är en utmaning. Men vi har överlevt sedan 1933 och det hoppas vi få fortsätta med.

Mer läsning

Annons