Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Chef för 17 dagstidningar

/
  • Anna-Karin Lith blir en av Mittmedias nya toppchefer. Uppdraget är att göra tidningarna effektivare.

Hon har jobbat som journalist på både Gefle Dagblad och Arbetarbladet. Nu blir Anna-Karin Lith, nybliven Gävlebo, chef över 17 tidningar i Mittmedia-koncernen,

– Vi måste jobba smartare bakom kulisserna, säger Anna-Karin Lith.

Annons

Mittmedias 17 tidningar, bland dem Gefle Dagblad och Arbetarbladet, brottas i likhet med nästan hela dagspressen med sjunkande upplagor. I Mittmedias fall minskar också annonsintäkterna.

Efter perioden på Gefle Dagblad och Arbetarbladet har hon i rask takt avverkat en rad chefsjobb på olika tidningar, senast som ansvarig för redaktionell samordning på Hallpressen. Uppdraget som redaktionell chef i Mittmedias koncernledning handlar om just det.

– Det är ett tydligt uppdrag, med ett tydligt mandat, säger hon.

Några färdiga lösningar har hon inte men hon ser flera områden som måste ses över för att göra tidningsproduktionen effektivare och spara pengar. Det gäller till exempel samordnad redigering, och färre utgivningsdagar för en del av koncernens tidningar.

Den lokala journalistiken ska fortfarande vara tidningarnas kännemärke, men Anna-Karin Lith ser gärna att tidningarna satsar på mer fördjupande material.

Att ökad samordning kommer att innebära nedskärningar sticker hon inte under stol med.

– En sak kan vi vara helt övertygade om, vi kommer aldrig att bli fler journalister. Vi måste jobba smartare, med färre journalister, säger Anna-Karin Lith.

– Vi pratar om att vårda det lokala varumärket. Det innebär att behålla folk som är ute bland våra läsare och annonsörer.

Vilka lösningar som Mittmedia ska sjösätta ska Anna-Karin Lith och de lokala tidningarna ta fram tillsammans. Och hon tror inte att det blir några bekymmer att avgöra vad som är de lokala chefernas ansvar och vad som är hennes ansvar.

– Den rågången ser jag inga problem med.

Hon tror inte på papperstidningens snara undergång, men tror inte heller att det går att vända trenden med sjunkande upplagor. Därför bli också tidningarnas satsningar på nätet en av de frågor som Anna-Karin Lith och Mittmedias tidningar kommer att ta sig an.

– Jag tror att vi kommer att kommer att kunna öka våra betaltjänster på nätet, säger Anna-Karin Lith.

Efter sex år i Västsverige flyttade familjen till Gävle i september. Den 1 februari börjar hon på det nya jobbet, och hon vet vad hon ska göra först av allt.

– Jag ska skaffa mig en dator och en telefon och sedan ska jag träffa alla utgivare.

Mer läsning

Annons