Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dubbelspår norrut på gång

/
  • Enligt Banverkets idéstudie behövs det ett dubbelspår mellan Gävle och Sundsvall. Kanske också en helt ny sträckning väster om E4. arkivbild

Det behövs ett dubbelspår mellan Gävle och Sundsvall för att järnvägen ska klara den väntade trafikökningen.
Det slår Banverket fast i en studie. Verket föreslår en etappvis utbyggnad med dubbelspår och nya mötesstationer.
För Gävles del kan det innebära en helt ny sträckning från centralstationen och några mil norrut.

Annons

Banverket har genomfört en så kallad idéstudie, det allra första steget inför en utbyggnad. Slutsatserna i den är att det behövs dubbelspår för att klara trafiken år 2020, och att det är en ombyggnad av ut- och infarterna i Gävle och Sundsvall som är mest akut. Banverket är redan inne på att bygga ut sträckan i etapper.

Enligt Kenth Nilsson, regiondirektör på Banverket, är Ostkustbanan högt prioriterad när det gäller fördelning av investeringsmedel.

Viktigare bedöms kanske bara investeringar kring storstäderna. Men det dröjer ändå innan arbetena på dubbelspåren kan komma igång, kanske först om fem-sex år.

Kostnaden för att bygga dubbelspår med den befintliga sträckningen beräknas till tolv miljarder. Men det innebär att hastigheten på sträckan inte kan ökas nämnvärt för snabbtågen. En resa med X2000 mellan Gävle och Sundsvall skulle då kunna ta en timme och trekvart, bara några minuter snabbare än i dag.

För att anpassa banan till höghastighetståg krävs en delvis ny sträckning och då stiger kostnaden till runt 20 miljarder. Restiden mellan Gävle och Sundsvall skulle kunna kortas med ytterligare 20 minuter.

Men även om arbetet med dubbelspåren dröjer kommer Banverket att investera på Ostkustbanan, med upprustning av befintliga mötesstationer och byggnation av nya.

– Vi hoppas att vi redan nästa år kan modernisera tekniken vid mötesstationerna, säger Kenth Nilsson.

Då minskas väntetiden vid stationerna. Med ett tiotal helt nya mötesstationer förbättras kapaciteten ytterligare, och det behövs. På åtta år har antalet tåg ökat med 80 procent på sträckan.

– Ostkustbanan är den absolut mest trafikerade enkelspårssträckan i landet, säger Kenth Nilsson.

Kommunalrådet Per Johansson i Gävle välkomnar Banverkets planer, och tror att det blir nödvändigt med en ny sträckning ut från Gävle.

Kommunen förordar i så fall en sträckning väster om E4. Och han hoppas att den nya förstudie som Banverket nu startar inte blir någon långbänk.

– Om man säger att det behövs ett dubbelspår 2020 måste man börja nu, säger Per Johansson.

Mer läsning

Annons