Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dubbelspåret ytterligare ett år försenat

Den efterlängtade utbyggnaden av dubbelspåret mellan Furuvik och Skutskär är ytterligare ett år försenat. Järnvägsbygget kommer inte att vara klart förrän tidigast 2015.

Annons

Skogen är redan avverkad och järnvägsplanen kommer att vara klar att presentera för länsstyrelsen inom ett par veckor. Därefter var det meningen att upphandlingarna skulle göras för att själva järnvägsbygget skulle starta senare i vår.

Men nu stannar allt arbete av. Orsaken är brist på pengar.

– Den årliga tilldelningen av pengar räcker inte till dubbelspåret. Vissa projekt har gått snabbare än beräknat och kräver mer pengar, och då är det annat som får stå tillbaka. Det är svårt att stoppa projekt där det redan är mycket grävskopor igång. Furuvik-Skutskär är lättare att skjuta på, säger Ingemar Frej, regionchef på Trafikverket.

– Det är ingen bortprioritering, det är bara en försening. Som jag bedömer det nu är det stor sannolikhet att projektet kommer igång 2013, säger Ingemar Frej.

Ett klart besked om dubbelspåret kan byggas 2013 eller om det blir ytterligare förseningar kommer inte förrän om ett år.

– Vi får tilldelningen av pengar i november eller december och måste sedan pussla ihop de pengar vi har med kostnaderna i de projekt som vi har igång. I år var det dubbelspåret som föll bort. Nästa år kan det vara något annat, säger Ingemar Frej.

Sträckan Furuvik-Skutskär är en sista flaskhals för alla tåg som kör mellan Gävle och Stockholm. Den samhällsekonomiska vinsten av att bygga bort flaskhalsen bedöms som mycket stor, men detta finns inte med när beslutet att senarelägga byggstarten tas.

– Den samhällsekonomiska vinsten var naturligtvis ett argument när man tog beslutet att dubbelspåret skulle byggas, men samtidigt är det inga riktiga pengar utan mer en beräkning. Jag måste avgöra var de pengar som jag har till förfogande skapar mest nytta just nu, säger Ingemar Frej.

Medan dubbelspåret Skutskär-Furuvik skjutits på framtiden kan Ingemar Frej glädja sig åt nya pengar åt två mindre järnvägsprojekt. När regeringen satsade 5 miljarder extra på underhåll av järnvägsnätet var byte av spår på sträckan Storvik-Borlänge och Storvik-Morshyttan med bland projekten.

Mer läsning

Annons