Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Electroengine lägger korten på bordet

/
  • Thomas Bergfjord fick övertyga sin styrelse om att Gävle var rätt plats för Electroengines etablering. Nu är företaget på väg bort.
  • 70 SAAB-bilar ska byggas om för eldrift, ett av Electroengines stora projekt.
  • Electroengine är fortfarande ett litet bolag, med upp emot 20 anställda i lokalerna i Uppsala. De 17 anställda i Gävle blir fyra färre på måndag och ytterligare fyra slutar två veckor senare.
  • Thomas Bergfjord och Per Anders Fasth tvekar inte om att de har rätt till de pengar som utlovats. Nu kan företagets utvecklingsprojekt hamna någon annanstans än i Gävle.

Electroengine har sagt upp hyreskontraktet på sina lokaler i Gävle. Redan i oktober förra året var företaget på väg att lämna, när utlovade pengar aldrig betalades ut. I går valde företagsledningen att presentera dokument och korrespondens som visar att företaget fått löften som aldrig infriats.

Annons

– Vi har lagt ner vår själ i Gävlesatsningen. Det är viktigt att folk ser att vi har jobbat efter den här informationen, säger Thomas Bergfjord, VD för Electroengine.

Bra lokaler och kompetent arbetskraft var några tunga argument för Electroengine att etablera sig i Gävle. Men det kanske mest avgörande var regionens planer på att etablera en projektorganisation som skulle hjälpa Electroengine och andra företag att starta utvecklingsprojekt. Som förebild har Gävle och Region Gävleborg bland annat haft projektarenan i teknikparken Innovatum i Trollhättan.

– Det kändes riktigt rätt. En sådan arena är bra för ett litet bolag som oss, säger Thomas Bergfjord.

Projektarenan har också varit ett bärande argument för Gävle kommun och regionen i försöken att få andra företag att etablera sig.

De planer som presenterades för Electroengine var ambitiösa, mer ambitiösa än vad regionen hittills har kunnat leva upp till. Projektorganisationen skulle snabbt få tillgång till 25 miljoner kronor, och sedan ytterligare 75 miljoner kronor de kommande fyra åren. Förutsättningen var att finansieringen löstes.

Electroengine gjorde också tidigt upp projektplaner med Teknikparken, med tydliga uppgifter om projektens innehåll och med finansieringsplaner. Konsulter från Teknikparken agerade projektledare och rapporterade tillbaka om genomförandet.

– Teknikparken har varit till jättestor hjälp, säger Thomas Bergfjord.

Electroengine har hela tiden varit införstådd med att kommunen inte kan ge direkt stöd till enskilda företag. Om de hade fått veta att skapandet av projektarenan drog ut på tiden hade företaget väntat med en del av projekten i Gävle.

Totalt har Electroengine satsat 28 miljoner i projekt i Gävle, bland dem en eldriven båt, en eldriven Volvo och en eldriven stadsbuss. Bussen skulle för övrigt prövas i stadstrafik i Gävle, men den affären blev aldrig av och bussen ska nu köras i Norge i stället.

Men från Teknikparken kom bara en liten del av pengarna, totalt 700 000 kronor. Den 29 oktober skrev Thomas Bergfjord ett brev till Teknikparkens VD, Stefan Klahr, kommundirektören i Gävle, Göran Arnell, och regiondirektören Mats Törnquist. Redan då efterlyste Electroengine 9 miljoner kronor för de projekt som var klara eller var på väg att genomföras. Han ifrågasatte hela Gävlesatsningen om det inte gick att hitta någon lösning.

Thomas Bergfjord berättar att han då fick ett samtal från en bestört Göran Arnell, som lovade att ta tag i frågan. Teknikparkens VD Stefan Klahr svarade i ett brev att det kunde finnas en möjlighet att betala ut 2,8 miljoner före årsskiftet, men inte mer. Avtalet mellan Teknikparken och Electroengine hade också en viktig förutsättning, att den planerade projektarenan kunde få en tillfredsställande finansiering.

I oktober fanns ingen projektarena och den finns fortfarande inte. Men enligt Electroengine har företaget hela tiden fått höra att snart är alla bitar på plats. Så sent som i januari fick Electroengine beskedet att beslut tagits om att etablera och finansiera arenan. Den 25 januari skulle Gävle kommun på ett kommunstyrelsemöte avsätta 10 miljoner kronor. Men inget beslut togs.

På måndag lämnar fyra anställda Electroengine i Gävle, om fjorton dagar ytterligare åtta. Företaget har sagt upp lokalerna i Gävle och nu är det bara en snabb insats som kan rädda etableringen. Men någon vilja att lösa situationen har de inte sett hittills.

– Det verkar bara handla om att rädda sitt eget skinn. Det är tragiskt, säger Per Anders Fasth, finansdirektör på Electroengine.

Enligt företagets jurister är det klart att Electroengine har rätt till de pengar som inte betalats ut. Men just nu handlar det inte bara om pengarna.

– Vi måste känna förtroende för dem vi jobbar med. Vi hoppas fortfarande att någon kan lösa den här knuten internt, säger Per Anders Fasth.

Mer läsning

Annons