Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fick rätten på sin sida

/

Advokaten Thomas Öberg och hans fru gjorde det som många företagare inte vågar. De tog strid mot en telefonförsäljare och vann i tingsrätten.

– Det känns bra. De här oseriösa aktörerna ska inte ha framgång, säger Thomas Öberg efter domen.

Annons

Hans fru Astrid driver ett företag och i juni förra året blev hon uppringd av en telefonförsäljare. Försäljaren ringde från nummerupplysningen 118 218 och budskapet var att Astrid Öbergs företag hade haft ett gratisabonnemang på en katalogtjänst. Eftersom abonnemanget inte hade sagts upp skulle det nu kosta företaget över 4 000 kronor.

I tingsrätten för två veckor sedan vittnade Astrid Öberg om telefonsamtalet och försäljarens påstridiga metoder för att få henne att säga ja till något som hon inte ville ha.

Påståendena om att hon haft ett abonnemang var dessutom inte sanna.

Till slut sa hon ja, men bara till att få ett korrektur översänt. Någon vecka senare kom ett korrektur men också en faktura på beloppet och senare ett kravbrev från inkassobolaget Securo Finans.

Astrid Öberg bestred fakturan.

Då lämnade katalogföretaget, Online Publishing Solna AB, in en stämningsansökan till Gävle tingsrätt.

Företaget hette tidigare SGP Online Publishing, men bytte namn förra året. Astrid Öberg krävdes på 4 900 kronor plus ytterligare drygt 2 000 kronor för Online Publishings kostnader för juridisk rådgivning.

I det läget är det många företagare runt om i landet som redan har gett upp och betalat, av rädsla för att hamna i Kronofogdens register, eller bara för att de vill för att slippa krångel och kanske höga rättegångskostnader.

– Den här gången hade de oturen att hon var gift med en advokat, säger Thomas Öberg, som tillsammans med sin fru valde att möta katalogföretaget i tingsrätten.

I tingsrätten presenterade Online Publishing en inspelning av telefonsamtalet, men bara en liten del. Enligt tingsrätten visar inspelningen inte att parterna ingått något avtal. Tingsrätten bedömer också Astrid Öbergs vittnesmål som trovärdigt och finner att telefonförsäljaren måste anses ha lämnat uppgifter som varit vilseledande och ogrundade.

GD har under lång tid tagit emot telefonsamtal från företagare som råkat ut för samma sak, med olika telefonförsäljare. De flesta har valt att ändå betala, trots att de känt sig lurade.

– Rent principiellt är det här viktigt. Det är många företagare som inte orkar dra det här genom rättsapparaten. Nu förstår folk att det kan löna sig att protestera, säger Thomas Öberg.

Mer läsning

Annons