Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gevalia satsar på USA

/

Kaffe med choklad- och hallonsmak, statusen som hovleverantör och mindre förpackningar. Så ska Gevalia vinna amerikanernas hjärtan när de i sommar ger sig in på USA-marknaden.

Annons

-Kul och häftigt att lilla Gevalia ska sälja kaffe i USA, säger Mathias Gärdh, fabrikschef.

Gävlefabrikens produktion inför lanseringen i USA är redan i gång, och de första lasterna är skeppade över Atlanten. Under augusti ska Gävles stolthet finnas på butikshyllorna i den amerikanske detaljhandeln.
-Gävlefabriken är väldigt flexibel och snabb i organisationen, det har gått enormt snabbt att ställa om produktionen och det är många här som gjort väldig insats, säger Mathias Gärdh.

Det kommer fortfarande att stå Gevalia på förpackningarna, men deras utseende och innehåll blir ett annat än vad den svenska konsumenten är van vid.
-Förpackningarna kommer att bli lite mindre. Och det blir mer smaksatta sorter, till exempel mocha och hallon som man tycker om i USA. Sedan kommer vi ju att dra mer på historiken, att företaget som kom att lansera Gevalia startades redan 1853 av Theodor Engwall och att vi är kunglig hovleverantör, säger Annica Johansson, kommunikationsdirektör för Kraft Foods som äger varumärket Gevalia.

I förlängningen är den världsomspännande kafékedjan Starbucks att tacka för lanseringen i USA. De sade nämligen upp avtalet med Kraft Foods dryckesdivision i USA, som tidigare haft uppdraget att distribuera Starbucks kaffe i den amerikanska detaljhandeln.
– Men vår dryckesdivision ville fortsätta att erbjuda premiumkaffe till detaljhandeln. Så man såg sig om i företaget och hittade Gevalia, säger Annica Johansson.
Vad ser ni för potential i den amerikanska marknaden?
-Det är väldigt svårt att sia om och av princip gör vi inte framtidsprognoser. Men vi hoppas på att det kommer att slå bra och att folk får upp ögonen för oss.

Cirka 100 personer jobbar för närvarande på fabriken på Alderholmen, hittills har den ökade produktionen klarats av med hjälp av befintliga anställda och inhyrd personal.
Kan det bli aktuellt med nyanställningar om USA-satsningen slår väl ut?
-Det vågar jag inte heller sia om. Just nu är vi bara glada över att ha fått uppdraget och får lyfta på hatten för de som jobbar på fabriken, säger Annica Johansson.

Gevalia har tidigare sålt kaffe till den amerikanska marknaden genom postorder. Den som vill få ett hum om hur sortimentet för USA-lanseringen kommer att se ut kan gå in på gevalia.com

Mer läsning

Annons