Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hamnkonflikten trappas upp

Fackförbundet Transport varslar om konflikt i Sveriges hamnar. Om parterna inte kommer överens blir det blockad mot nyanställning, inhyrning, övertid och mertid. I Gävle berör det nära 150 anställda.

Annons

För ett par veckor sedan strandade förhandlingarna om ett nytt hamn- och stuveriavtal mellan Transportarbetareförbundet och arbetsgivarorganisationen Sveriges hamnar.

Parterna är oense om mellan vilka tider som dagarbetspassen ska kunna förläggas. I dag kan de förläggas mellan klockan sju på morgonen och halv fem på eftermiddagen.

Övrig tid har de anställda rätt till OB-ersättning.

– Enligt vårt nuvarande avtal måste fack och arbetsgivare vara överens om passen ska förläggas på andra tider. Men arbetsgivaren vill gärna bestämma det här ensidigt, säger Peter Winsten, ombudsman för Transports hamnavdelning 1.

Arbetsgivaren vill öka spannet så att dagarbetet kan förläggas mellan klockan sex på morgonen och 18 på kvällen.

I gengäld har de anställda erbjudits löneökningar på 4,7 procent.

– Men vi tycker inte att det finns en prislapp för det tappade inflytandet, säger Peter Winsten.

Om parterna inte kommer överens träder blockaden i kraft från och med nästa torsdag. Närmare 150 kollektivanställda inom Gävle hamn, Gävle containerterminal och Sören Thyr Harbour Department berörs i så fall.

Gävle hamns chef Fredrik Svanbom försvarar de ändrade arbetstidsreglerna trots att han tycker att bolaget redan har en fungerande skiftgång.

– Det finns hamnar som inte har det och som inte kan ta emot en offert för arbete efter klockan 16.30 eftersom de inte vet om de kan skiftlägga personal då, säger han.

Han tror inte att övertidsblockaden kommer att slå så hårt mot Gävle hamn, däremot blockaden mot inhyrning.

– Vi har ett antal personer som vi tar in vid behov, vissa dagar är det 10–15 personer, säger han.

Mer läsning

Annons