Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ingen kris på kassan här

/
  • Hårt tryck, men ändå en god stämning och en verksamhet som fungerar bra. Enhetscheferna Marie-Louise Engström, Lena Öhlén och Christina Westlund tycker att omorganisationen har fungerat bra på kundcentret i Gävle.
  • Daniel Gille håller inte med om kritiken mot arbetsgivaren. Han trivs med jobbet på Försäkringskassans kundcenter i Gävle.

Kritikstormen mot Försäkringskassan har varit hård, både från kunder och från anställda. Men i Gävle är det inte många som håller med om kritiken.
– Jag känner inte igen mig i mycket av det som sägs. Personligen tycker jag att jobbet är jättekul, säger Daniel Gille, en av 200 anställda på kassans kundcenter i Gävle.

Annons

Det har stormat länge kring Försäkringskassan och kritiken tog ny fart när fackförbundet ST i helgen presenterade en enkätundersökning bland medlemmarna på kassan.

Enligt den finns det en hård kritik mot försäkringskassan som arbetsgivare och ett stort missnöje efter omorganisationen. Sex av tio unga anställda tycker att arbetsvillkoren försämrats, och hälften vill lämna sitt jobb.

Men Daniel Gille trivs med sitt jobb och har inga planer på att sluta. Han jobbade tidigare på Eniro och började i april förra året på det nystartade kundcentret i Gävle, ett av fyra i hela landet.

– Det är omväxlande och spännande, säger han i en kort paus mellan samtalen.

Trycket är stort på de anställda som ska svara i telefonen. I januari i år anställdes ytterligare 25 personer i Gävle.

Kundcentret har också utökat sina telefontider och har nu också öppet på helgerna. Om det behövs ännu fler anställda är oklart.

– Det är lite för tidigt att säga, menar Christina Westlund, enhetschef på kundcentret.

”När får jag mina pengar?” är den allra vanligaste frågan från kunderna och i den ligger också en stor del av försäkringskassans bekymmer. Utbetalningsfunktionen har varit en av de stora flaskhalsarna. Om den hade fungerat klanderfritt hade också kundcentren haft betydligt färre samtal att hantera, vilket i sin tur hade lett till kortare väntetider.

I går slogs rekordet för antal samtal, 40 000 på en dag, och då kan det också bli långa kötider. I går var den genomsnittliga väntetiden tio minuter.

– Det är vi inte nöjda med. Vårt eget mål är att få ner det till högst två minuter, säger Lena Öhlén, en annan av enhetscheferna på kundcentret i Gävle.

Dit är det svårt att nå när trycket är som störst, i slutet av månaden. Många kunder är irriterade när de väl kommer fram och alla på kundcentret har fått utbildning i hur man ska bemöta även det.

– Det är något vi pratar väldigt mycket om. Det är klart att många av våra anställda är tröttare än vanligt, med det tryck vi har nu, säger Marie-Louise Engström.

De tre enhetscheferna på kundcentret i Gävle tycker ändå att omorganisationen har fungerat bra på deras arbetsplats, trots att många är nyutbildade på arbetsuppgifterna. Många kommer från andra jobb på försäkringskassan och har skolats om för att jobba i kundcentret.

Och bilden av en Försäkringskassa i kris stämmer inte riktigt i Gävleborg, tycker Ulf Rastberg, länsordförande för fackförbundet ST.

– Vi har ett bättre läge här än på andra håll, säger han.

Däremot finns det en stor oro för vad som ska hända om regeringen inte skjuter till extra pengar. Enligt Försäkringskassans ledning behövs det ytterligare en miljard för att klara verksamheten.

– Det är den frågan som gör folk mest oroliga, säger Ulf Rastberg.

Mer läsning

Annons