Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ingen rast trots att Korsnäs står stilla

/
  • Under veckan ska ledningarna från den nya biopannan kopplas på.
  • Magnus Kangas på Korsnäs och Jorma Nyman på Nymans Svets & Montage är förberedda på hårt jobb.
  • Tommi Kipari och Jorma Nyman på Nymans Svets & Montage förbereder jobbet som sätter i gång så fort maskinerna stannat.
  • Kranen som ska göra veckans stora lyft är på plats. Marken har förstärkts för att klara belastningen.
  • För arbetsstyrkan på Nymans Svets & Montage började arbetet redan i förra veckan.
  • Det kryllar redan av folk i och utanför fabrikslokalerna. Nästan 2 000 personer hyrs in för underhållsarbetet.
  • Korsnäs jobbar för att stoppen ska bli kortare, men säkerheten och miljöskyddet är viktigast, säger underhållschefen Annika Jonsson.

Maskinerna står stilla på Korsnäs den här veckan, men jobbet i fabriken är intensivare än någonsin. Närmare 2 000 personer rycker in för att hinna med allt som ska göras under underhållsstoppet.

Annons

Minst en gång varje år är det totalstopp i produktionen på Korsnäs, en operation som planeras in i minsta detalj. På torsdagskvällen stoppades den första enheten och på söndagskvällen stod fabriken helt stilla.

I dag väller den stora floden av underhållsarbetare in. Många har varit med förr och vet vad det innebär att jobba under tidspress, och med långa skift.

– Jag trivs med det här. Efter det här blir det några dygns ledigt. Sedan blir det nya projekt, säger Tommi Kipari, en av 20 man från Gävlefirman Nymans Svets & Montage.

Alla pappersbruk i Sverige har regelbundna underhållsstopp och en hel del av den extrapersonal som behövs är resande underhållsarbetare.

Nymans Svets & Montage jobbar mest med mekaniskt underhåll och några i arbetsstyrkan var på plats redan i förra veckan, för att förbereda och planera sin insats. Tidspressen är uppenbar för alla. Varje försening kostar pengar.

– Det är viktigt att alla håller sin deadline, säger Magnus Kangas, som är ”stoppchef”. För honom gäller det nu att hålla ett vakande öga över hela processen.

Det är första gången han ansvarar för ett underhållsstopp på Korsnäs i Gävle, men han har erfarenhet av stora projekt från både USA och Australien och vet hur det är att jobba under press.

– Vissa dagar har man väl önskat att man låg hemma och sov, skrattar han.

Men han är inte orolig, trots att stopproceduren blev försenad med en halvtimme den här gången.

– Det tar vi igen.

Entreprenörerna har över 1 000 huvudarbetsordnar där arbetsuppgifterna är listade, några där tidsplaneringen är gjord med timprecision.

– Vi har haft god tid att planera, så det ska inte vara några problem, säger Jorma Nyman, arbetsledare på Nymans Svets & Montage.

Ett av de mer spektakulära jobben under stoppet är när toppen på en kokare ska bytas ut. Den gamla toppen ska skäras bort och den nya, en pjäs på 60 ton, ska lyftas på plats på tisdag. Det får inte blåsa för mycket när lyftet görs, men väderleksprognosen ser bra ut, än så länge.

Stoppet på Korsnäs sätter igång en gigantisk apparat som inte bara gäller själva jobbet. Entreprenörerna får själva ordna övernattning för sin personal och trycket på hotellrum och övernattningsmöjligheter är stort under veckan. Korsnäs personalmatsal växer med ett stort tält så att alla ska få plats att äta. Vilka som ska äta på vilken tid är noga reglerat. I år är det också premiär för en thai-vagn på området under stoppet.

All inhyrd personal måste ha ett entrépass och ett sådant får de inte utan att ha gått en särskild säkerhetsutbildning. Korsnäs gör också slumpmässiga drogtester under stoppet.

– Vi jobbar ständigt för att minska stoppens längd, men säkerheten, och miljöskyddet, tummar vi inte på, säger Annika Jonsson, underhållschef på Korsnäs.

För en del av Korsnäs ordinarie personal innebär stoppet att de får tid över för sådant som de inte hinner med när produktionen är i gång. Men huvuddelen är fullt upptagna med underhållsarbetet när maskinerna står stilla.

– De flesta har nog mer att göra, säger Magnus Kangas.

De tre sista dagarna av stoppet brukar vara de mest kritiska, när alla pusselbitar ska börja ramla på plats. Måndagen den 24 oktober ska den första enheten vara i drift igen och sedan rullar produktionen igång successivt. På fredagsmorgonen den 28 ska hela fabriken köra för fullt.

Om ett år är det dags för nästa stora stopp.

Mer läsning

Annons