Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Järnvägen kräver mer resuser

Järnmalm från de planerade gruvorna i Ludvika ska skeppas via Gävle hamn.

Men det kräver miljardinvesteringar i järnvägen, och i dag finns det inte en enda krona avsatt.

– Finns det ingen logistiklösning blir det ingen brytning, säger Kenth Nilsson, järnvägsutredare på Trafikverket.

Annons

I går presenterade Trafikverket sin nya kapacitetsutredning. Den konstaterar att järnvägskapaciteten är helt otillräcklig, inte minst i Bergslagen.

Enligt Trafikverket är det just nu bara Oxelösund och Gävle som är möjliga mottagare av järnmalmstransporterna från Ludvika, och båda alternativen behövs.

Men det är redan så trångt på banan att bara ett enda malmtåg kan köras till Gävle. Och det finns inget utrymme för att köra det tillbaka till Ludvika.

Hur bristerna ska avhjälpas, och hur det ska betalas, är fortfarande en öppen fråga. Men det är bråttom. Järnmalmsbrytningen i Ludvika beräknas vara i gång 2015.

Trafikverkets utredare jobbar nu vidare med frågan och räknar med att lämna en rapport i mitten av april.

– I första hand handlar det om att förlänga mötesstationer, och införa bättre teknik för snabbare möten, säger Kenth Nilsson.

Men det kan också behövas helt nya mötesstationer. De tunga malmvagnarna kräver dessutom betydligt mer underhåll av järnvägsnätet. Totalt handlar det om miljardinvesteringar.

– Vi vet att det kommer att kosta pengar att köra de här gruvtågen. Men i dag är det helt ofinansierat, säger Kenth Nilsson.

Nu väntar en förhandlingsomgång med myndigheter, politiker och företag för att skaka fram de nödvändiga investeringspengarna.

Trafikverket har listat ett 30-tal intressenter som alla kan dra nytta av att järnvägskapaciteten ökar och även regionerna kan räkna med uppvaktning.

– Ingenting får lämnas oprövat, säger Kenth Nilsson.

Mer läsning

Annons