Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Julhandeln har fått sig en törn

/
  • På Dollarstore är det fullt upp dagen innan julafton. Kristoffer Lundin får inte en lugn stund.
  • Frida Ekström på Bikbok har fått tjuvstarta sin rea eftersom konkurrenterna började med sin.
  • Katrin Turesson märker tydligt att folk håller hårt i plånboken. Förra året tog de stora julklapparna slut först, nu är det tvärtom. – Många säger att ”jag och frugan har sagt att vi bara ska lägga 100 kronor på varandras julklappar” vilket märks då alla våra små paket är slut, säger hon.
  • På TeknikMagasinet tros man slå rekord i år. Affärerna blomstrar trots lågkonjunktur och julen 2008 ser ut att bli den bästa på flera år.

Många butiker drabbas hårt av konjunkturläget. Kläd- och skohandeln väntas minska med fem procent i jämförelse med förra året.
Men hos lågprisbutikerna märker man ingen större skillnad, vissa till och med blomstrar.

Annons

Det är köer överallt. In till parkeringen, till att fråga personalen om någon vara och framför allt ringlar de sig långa fram till kassan inne på DollarStore. En butik vars försäljning knappast har påverkats av den värsta ekonomiska nedgången sedan krisen på 90- talet.

– Det är svårt att prata i siffror nu, det blir först i januari som vi kan se hur det har gått, säger butikschefen Anna-Lena Ingeman.

Men att DollarStores låga priser uppmärksammas mer i dåliga tider är hon övertygad om. Hon menar att människor uppskattar deras varor och priser mer nu än tidigare.

– Folk får upp ögonen för oss nu. Vi märker inte det dåliga ekonomiska läget direkt utan har bra siffror, säger hon.

Att gemene man är ute efter billigare julklappar märks även på de lite dyrare butikerna. På Lush, butiken som säljer handgjorda tvålar, badbomber och hudvårdsprodukter är skillnaden stor jämfört med förra året.

– Vi har ungefär lika många kunder men de handlar mindre julklappar. Förra året fick vi slut på stora paket och hade massor av de små kvar. I år är det tvärtom, säger Katrin Turesson, butikschef.

Efter jul rear Lush ut sina julprodukter och Katrin Turesson tror att det kommer att gå bra under rean eftersom hon märker av att människor väntar på de lägre priserna.

– Det ser sämre ut för oss i år än förra året, men vi hoppas som sagt på bra försäljning i mellandagarna, säger hon.

Rakt över gången från Lush står Sussie Almén från Järvsta och tittar på kläder i butiken Bikbok. Hon tycker inte att lågkonjunkturen har påverkat hennes julhandel utan tror hon har handlat precis lika mycket som vanligt.

Bikbok har, som så många andra butiker, startat julrean innan julafton.

– Det gör varken att jag handlar mer eller mindre, säger hon.

Men det verkar hon vara ensam om. Enligt butikschefen Frida Eklund har försäljningen tagit fart ordentligt sedan man startade 50-procentsrean. De hade inte planerat att göra det, men när konkurrerande butiker som har samma målgrupp började rea ut sina varor kände Bikbok att de var tvungna att göra likadant.

Konjunkturläget märktes mest på deras försäljning i början av december men den har de senaste dagarna alltså ryckt upp sig rejält.

– Vår budget är reglerad efter konjunkturläget men just nu ser det bra ut, säger hon.

En butik som det går bra för i Nian är TeknikMagasinet som redan har ökat sin försäljning från förra året och går mot den bästa julen på flera år.

– Det kan ha att göra med att vi stängde vår butik i Valbo, annars vet jag inte. Det går riktigt bra i alla fall, säger butikschefen Sebastian Löfgren.

TeknikMagasinet håller lägre priser än sina konkurrenter, vilket också bidrar till försäljningstrycket. Under julen har de sålt mycket radiostyrda produkter, väckarklockor och saker man kan koppla in till datorn genom USB-porten.

– Vi har redan nått vår budget, det känns roligt, säger Sebastian Löfgren.

Mer läsning

Annons