Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Billig flytt blev dyr till slut

Det som skulle bli en normalt flytt slutade med överdebitering på 6 903 kronor.

Nu rekommenderar Allmänna reklamationsnämnden flyttfirman JSB att betala tillbaka 4 000 kronor till Gävlebon.

Annons

Det var i september förra året som Johan Liljestrand anlitade JSB-Flytt & Transport i Enskede för sin flytt från Uppsala till Gävle. Det avtalade priset på 14 000 kronor, långt under marknadspriset på 20 000 kronor, lockade.

Men flytten skulle visa sig bli en mardröm. Packningen som beräknades ta fyra till sex timmar tog istället 13 timmar. Då hade Johan förberett sig noga genom att också hyra en lastbil utöver flyttfirmans tjänster för att vara säker på att få med allt på en vända.

I det fasta priset på 14 000 kronor företaget erbjöd ingick flytt och flyttstädning för 11 450 kronor. Packningen beräknades kosta cirka 2 600 kronor.

Företaget krävde dock ytterligare 6 903 kronor av Johan för den långa tiden flytten tagit.

Men enligt paragraf 36 i konsumenttjänstlagen får det avtalade ungefärliga priset näringsidkaren satt inte öka mer än 15 procent om ingen annan prisgräns har avtalats.

Därför har nu Allmänna reklamationsnämnden, ARN, beslutat att rekommendera JSB att betala tillbaka 3 913 kronor till Johan.

Dessutom föreslås han få 200 kronor i bensinkostnader för att det visade sig att dammsugare och lampor inte var hämtade när han återvände till trerumslägenheten i Uppsala och han fick köra tillbaka föremålen själv.

Därtill var lägenheten inte korrekt städad som utlovat och en värdefull tavla hade skadats då en ljusstake placerats ovanpå den i en flyttkartong. En låda med mat hade också blivit dålig då den inte märkts.

– Först visste jag inte hur jag skulle formulera min anmälan till ARN. Bensinkostnaden visste jag att jag skulle söka, men inte vad som begärdes av mig för att vara tvungen att slutföra flytten själv, säger Johan.

Det var lite förvånande en chef på JSB som rekommenderade Johan att gå till en konsumentvägledare och även berättade för honom att liknande incidenter hade inträffat flera gånger.

Något som också går att läsa sig till i omdömen om företaget på olika konsumentsajter som reco.se.

Johan berättar att det varit svårt att nå flyttfirman efter den inträffade händelsen. Han rekommenderar andra konsumenter att vara uppmärksamma på flyttfirmor som erbjuder ”glädjeofferter”.

– Nästa flytt betalar jag marknadspris för det är det värt, säger han.

GD har försökt nå JSB utan resultat.

Mer läsning

Annons