Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Com Hem ville ha betalt trots avslutat abonemang

Jari Pirinen sa upp sitt bredband från Com Hem. Ändå ville företaget fortsätta ta betalt av honom.

– Jag blir aldrig kund hos dem igen, säger han.

Annons

I april avslutade Jari Pirinen sitt abonnemang hos Com Hem för att byta bredbandsleverantör. Företaget har tre månaders uppsägningstid, vilket innebär att abonnemanget skulle gå ut den sista juni. Trots detta har Jari fått en faktura för juli månad.

Enligt Com Hem är det förmodligen så att deras medarbetare som tog emot Jaris uppsägning varit osäker på om han skulle inkludera april månad när abonnemanget sades upp, eller börja räkna tre månader därefter.

– Det känns inte alls bra, säger han.

För fyra dagar sedan fick han ett brev om att ärendet riskerade att gå till Kronofogden.

– Jag har suttit i telefonkö flera gånger, men när det var 50 personer framför mig i kön gav jag upp.

Efter att till slut ha lyckats få kontakt med företaget skickade Jari in en bekräftelse på uppsägningen till Com Hem. Trots att det nu gått fyra veckor sedan dess hade fortfarande ingenting hänt förrän Gefle Dagblad i går kontaktade företaget. Com Hem har nu avskrivit fakturan och ber om ursäkt för hur de hanterat ärendet.

– Jag kan bara konstatera att vi har brustit i våra rutiner på ett sätt som gått ut över kunden på ett olyckligt sätt. Jag kan inte förklara det som har skett med något annat än att den mänskliga faktorn gjort att det gått snett, skriver Com Hems presschef Jessica Sjöberg i en kommentar till GD.

Jari Pirinen är lättad över beskedet och är övertygad om att det hade blivit utmätning om tidningen inte tagit kontakt med Com Hem.

– Jag blir aldrig kund hos dem igen, säger Jari Pirinen.

Mer läsning

Annons