Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Elbolaget har lurat mig”

/

Som tack för att Evald Viberg valt att satsa på grön el skulle han få elräkningen betald nästa månad – om han bara skrev under ett papper. Vad han inte förstod var att det han skrev på egentligen var ett nytt elavtal.

– Jag känner mig lurad och upplever det som att jag blivit vilseledd, säger 80-åriga Evald Viberg.

Annons

När Evald Viberg gick på stan i lördags blev han stoppad av en ung kille från elleverantören Min El. Han frågade om Evald hade grön el, och Evald svarade ja. För att visa sin uppmuntran över att Evald redan satsat på miljömärkt el skulle han få septembers elräkning betald av företaget, bara han skrev under ett papper.

– Det var många som pratade runtomkring, och jag hör till en annan generation, men jag önskar att försäljaren hade varit tydligare med att förklara vad han menade. Jag tycker inte att jag informerades om att det gällde ett avtal om elleverans, säger Evald Viberg.

När Evald Viberg sedan började gå hemåt och såg att det på papperet han skrivit under fanns en bock i rutan att ”Ja tack! Jag vill bli kund hos Min El” insåg han sitt misstag. Då gick han tillbaka för att häva köpet.

– Men killen sade bara att nej, men då missar du ju en månads gratis el, säger Evald Viberg.

När han frågade rakt ut att det inte var ett byte av elleverantör som han var på väg att skriva under svarade försäljaren nej, trots att det var exakt vad avtalet innebar. Evald Viberg frågade till och med vem som skulle betala hans nästa räkning till Gävle Energi, men fick bara ”organisationen” till svar.

Trots att försäljaren är tvungen att informera kunden om att avtalet gäller ett byte av elleverantör så tycker alltså inte Evald Viberg att han blivit det. Min El är dock av en annan uppfattning:

– Det står skrivet stort överst på avtalet att det är ett avtal om elleverans, så det ska inte vara något problem. I avtalet syns även vem säljaren är, och om han har gjort något fel kommer han att bli varnad. För att sådant här ska fungera måste avtalet gå igenom flera steg, vi behöver både namnunderskrift, ett foto av kundens legitimation, och en ljudfil som vi spelar in via telefon där kunden bekräftar köpet. Kunden har dessutom alltid 14 dagars ångersrätt, så det går bra att höra av sig till mig och annullera köpet, säger Peter Wärme på Min El.

Mer läsning

Annons