Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Gratis” rådgivning kostade 1 295 kronor

/

Flera personer i Gävle och Sandviken har kontaktats av gatuförsäljare och skrivit på ett papper i tron att de skulle få gratis pensionsrådgivning.
I stället har de fått en faktura på 1 295 kronor från företaget Svensk Fondanalys.

Annons

– Vi uppmanar konsumenter att vara försiktiga med att skriva på avtal på stan säger Peter Arnell vid Konsument Gästrikland.

Maria strosade runt på Stortorget när en kille i gymnasieåldern dök på henne och frågade om hon ville ha gratis rådgivning om sin premiepension, PPM. Tillsammans med en annan säljare försökte han ragga kunder. ”Extrapott i Gävle just nu” var deras slogan.

– Han var väldigt påstridig och frågade om jag ville ha råd om min pension mot att jag gav honom min mejldress. Hela tiden var jag tydlig med att jag inte ville betala en krona för rådgivningen. Han bedyrade dock att det inte skulle kosta mig någonting.

– Jag skrev ner mejladressen och mitt personnummer, men skrev aldrig under. Då gick han.

Eftersom Maria inte skrev under med sitt namn har hon sluppit en faktura. De som har signerat papperet har fastnat i ettåriga avtal.

Flera personer i Gävle och Sandviken har nämligen kontaktat Konsument Gästrikland. De har lämnat uppgifter om sig själva i tron att de ska få gratis information.

I själva verket har de ingått ett avtal med Svensk Fondanalys och beställt en tjänst, något de inte förstått.

Precis som alltid i liknande fall gäller det att bestrida alla fakturor eller använda ångerrätten som löper på 14 dagar.

– Vi uppmanar konsumenter att vara försiktiga med att skriva på avtal på stan eller att uppge namn, adress, personnummer eller andra uppgifter som kan knyta en till okända företag, säger Peter Arnell vid Konsument Gästrikland.

GD har varit i mejlkontakt med Svensk Fondanalys och inväntar svar.

Mer läsning

Annons