Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hård attack mot Arla

Arla sänker ersättningen till sina egna medlemsbönder, och använder vinsten till att konkurrera ut Gefleortens och andra lokala mejerier.
Det hävdar Per Andersson, ordförande i branschorganisationen Sveriges Mjölkbönder.

Annons

Det är oroligt bland de svenska mjölkbönder som levererar mjölk till danska Arla Foods just nu. I förra veckan sänktes deras ersättning med 25,8 öre per kilo. Dessutom gör den dåliga kronkursen att skillnaden blir enorm jämfört med de danska bönderna.

– I svenska kronor räknat skiljer det 50 öre, säger Per Andersson.

Problemet, enligt honom, är att bönderna inte har något att sätta emot. Danska bönder producerar så mycket mjölk att Arla egentligen inte behöver svenska producenter för att få ihop tillräckliga volymer. Och endast de bönder som bor nära gränsen till ett konkurrerande småmejeri har möjlighet att byta.

– Men hur sugen är man på det när man vet att Arla tänker slå ihjäl de mindre, säger Per Andersson.

Han skräder verkligen inte orden om mejerijätten, som han anser har tappat förankringen med de svenska böndernas vardag helt och hållet.

– Danskarna är hänsynslösa. Och väldigt duktiga på att göra mjölk, säger han.

Arlas kontrakt med Coop Sverige som gör att Gefleortens mejeriförening kan förlora hela Konsum Gävleborg som kund är en snackis i hela mjölk-sverige konstaterar Per Andersson.

Tror du att Konsum kan dra sig ur?

– Jag vet inte om de vill. De tjänar nog så in i helsike med pengar på kontraktet att fem miljoner kronor i negativ publicitet eller vad man nu kan räkna den till inte spelar någon roll. Och det måste bero på att Arla sålt billigt.

Där är han alltså tillbaka vid resonemanget om de svenska Arla-böndernas låga ersättning.

Mellanskillnaden går till att konkurrera ut andra mejerier, hävdar Per Andersson.

– De svenska mjölkbönderna sitter i ett stort dilemma. Arla Foods behöver inte vår mjölk, tre fjärdedelar av den danska mjölken är överproduktion. Men Sverige är en väldigt fin marknad. Särskilt nu när världsmarknaden går dåligt, säger han.

Nyligen startade mjölkföreningen Sju gårdar i Uppland. Liknande småföreningar bildas lite varstans runt om i landet.

– Uppstickarna kommer alltid från Arla-området. Det visar att det är något som inte är bra i Arla-miljön, säger Per Andersson.

Han tror inte att de svenska konsumenterna vill ha dansk mjölk egentligen.

– Det är bara det att allt för många inte vet hur det ligger till, säger han.

GD har sökt Arla Foods för en kommentar om den stora skillnaden i ersättning mellan svenska och danska bönder.

Mer läsning

Annons