Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hutlöst dyrt få barnsäkert i bil

/

Hutlösa priser och ovilja.
Folksam riktar skarp kritik mot biltillverkares inställning till barnsäkerhet.
– Bilindustrin motarbetar barnens bilsäkerhet, säger bolagets trafikchef.

Annons

I Sverige råder uppfattningen att en bakåtvänd stol på passagerarsätet fram är säkraste sättet att färdas i om man är barn.
Då gäller att det inte finns en krockkudde där som kan utlösas.
Försäkringsbolaget Folksam har kollat hur benägna biltillverkarna är att koppla ur krockkudden fram och om det ens är möjligt.
Facit blev att viljan pendlar från noll till inga problem alls och mellan en kostnad på 500 kronor upp till 9 000.

– Det finns säkert förklaringar till att det blir dyrare ibland, säger Maria Krafft, chef för trafik och miljö på Folksam.
– Men när man tar så mycket som 9 000 då har man inte strävat efter att få detta funktionellt. Då är det någonting man löser vid sidan om och då anser jag att man motarbetar gruppen barnfamiljer.

Det är inte ovanligt att bilförsäljare anser att barnen ska sitta bak och man rekommenderar att kudden inte kopplas bort.
– Det handlar om okunskap och myten att det är säkrare i baksätet. Men också att det här är enklaste sättet att lösa frågan för tillverkaren, säger Maria Krafft.


– Nej, det är ungefär likvärdigt, och vid svåra kollisioner kan det till och med vara bättre att sitta fram eftersom stolen där har stöd mot instrumentpanelen och blir ett med bilen.

Enligt Maria Krafft är kunskapen om barnsäkerhet bland biltillverkarna relativt låg då en bil i första hand byggs för vuxna.
– Barnsäkerhet något som barnstolsindustrin sedan löser vid sidan om.


– Vänd på det, säger Maria Krafft. Pratar man Volvo och Saab så är det en självklarhet.
– Det är snarare så att barn åker annorlunda i Tyskland. Där har man inte kommit lika långt.

Enligt Folksam äger 70 procent av alla barnfamiljer en bil med passagerarkrockkudde. Och det saknas möjlighet till urkoppling i 22 procent av dessa bilar.
Nyckelavstängning erbjuds, men oftast bara vid nybilsköp.

Mer läsning

Annons