Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Köpare fick rätt mot bilfirmor

Deras nyinköpta bilar gick sönder strax efter försäljningen.

En man i Gävle och en kvinna i Hedesunda får nu igenom sina krav på ersättning från respektive bilfirma.

Annons

I maj ifjol köpte en man i Gävle en begagnad bil från en bilfirma i Uppsala. Mannen hann bara köra 15 mil innan han insåg att någonting var fel; bilen gick ryckigt och stannade flera gånger.

En verkstad upptäckte ett fel på styrenheten till bränslet, någonting som kostar omkring 10 000 kronor att reparera. Mannen tog kontakt med säljaren och krävde ersättning. Men firman hävdade att felet måste ha uppstått efter försäljningen och avsvor sig allt ansvar.

Då vände sig köparen till ARN, Allmänna reklamationsnämnden. Enligt konsumentköplagen ansvarar säljaren för fel som fanns vid köpet även om felet visar sig först senare.

Firman hänvisar till ett testprotokoll, som upprättades innan bilen såldes, där felet inte finns med. Men protokollet saknar underskrifter och enligt köparen fick han aldrig se det innan affären gjordes upp.

ARN slår fast att säljaren inte har lyckats bevisa att felet uppstått efter försäljningen. Firman ska därför betala reparationskostnaderna på 9 637 kronor till köparen.

En kvinna i Hedesunda köpte en bil från en firma i Hallsberg i somras. Första gången hon skulle använda den var bromsarna ur funktion och hon tvingades ringa efter en bärgningsbil.

Firman betalade för reparationen men vägrade att stå för bärningskostnaden på 2 463 kronor. ARN tar stöd av konsumentköplagen och slår fast att firmans betalningsansvar även gäller bärgningen.

Mer läsning

Annons