Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kritik mot oönskad kredit

/
  • Sari Frigård fick ingen information om krediten på kundkortet förrän det kom med 7000 kronor i extra köputrymme.
  • Jan Åkerlund jobbar med förebyggande verksamhet på Kronofogden. Han ser ofta ärenden till följd av konsumentkrediter.

Med sitt kundklubbskort fick Sari Frigård en kredit som hon varken informerades om eller ville ha. Krediter leder ofta till problematiska skulder enligt Kronofogden som efterlyser självsanering i branschen.

Annons

När gävlebon Sari Frigård handlade på Hemtex förra året blev hon tillfrågad om att bli medlem i kundklubben. Det ville hon gärna. Att hennes medlemskort skulle inkludera en kredit på 7000 kronor blev hon inte upplyst om. Det insåg hon först när hon fick hem ett brev om att en kreditprövning gjorts och ett kundklubbskort utrustat med ett extra köputrymme.

– Jag är principiellt emot onödiga krediter. Jag försöker vara en god förebild för mina barn och råder dem att inte handla för pengar de inte har. Därför blev jag upprörd när jag fick en kredit utan att ens ha bett om den.

Just innan jul gick Sari Frigårds mamma med i Hemtex kundklubb och fick även hon en kredit med på kortet – utan att vare sig blivit tillfrågad eller upplyst om den.

Sari Frigård hörde då av sig till Hemtex och bad dem att stryka både henne och hennes mamma ur klubben och ifrågasatte att ingen av dem blivit informerade om krediten. Hon fick svaret att butiksbiträdena ska upplysa kunderna om vad som gäller.

Det säger också Manuel Ferrer, kommunikationssamordnare hos Hemtex.

– Personalen måste ha varit felinformerad.

Att Hemtex skulle ge kredit till kunder som inte är intresserade av den innebär merkostnad för butikskedjan och är inget Hemtex vinner något på själva, enligt Manuel Ferrer.

– Vi erbjuder kredit just för att kunderna efterfrågar det.

Men Jan Åkerlund på Kronofogden efterlyser en självsanering i detaljbranschen när det gäller krediter och informationen runt dem. De senaste 10-20 åren har det blivit möjligt att skuldsätta sig på sätt som inte fanns tidigare och konsumentkrediter av olika slag är en av de största grupperna av ärenden som hamnar hos Kronofogden.

– Krediter kan leda till stora besvär om man inte har koll på sin privatekonomi. De lockar ofta dem som redan är skuldsatta eftersom det erbjuder en kortsiktig lösning på ekonomiska problem.

Enligt Jan Åkerlund är trycket på konsumtion i dag större än någonsin, särskilt för den yngre generationen. Så kallad positionell konsumtion betyder att man konsumerar för att bekräfta sin status i samhället.

– Utanförskapet i konsumtion kan verka värre än att skuldsätta sig, hamna hos oss och få en betalningsanmärkning.

Men även den som har en förhållandevis god ekonomi och vill handla på kredit bör vara uppmärksam på hur stora avbetalningarna blir varje månad.

– Betalar man på kredit här och var binder man upp kommande månadslöner. Används lönen sen till att betala så lite som möjligt har man kvar en skuldsättning i all evighet.

Mer läsning

Annons