Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lexepar utan internet och telefon

Sedan måndag i förra veckan har Tomas Hedin och hans sambo Eva-Marja Andersson i Lexe helt stått utan internet och fast hemtelefon.

Det är tredje gången problemet uppstår för dem i år.

Annons

Avbrottet försvårar betalning av räkningar och Eva-Marjas administration av sitt företag.

I våras pågick avbrottet i tre veckor. Telia utlovade 800 kronor i kompensation för det inträffade men har ännu inte betalat något. Eva-Marja driver ett företag med åtta anställda, vilket krånglar till administration och lönebetalningar för henne.

Så här i slutet av månaden ska dessutom räkningar betalas.

– Jag försöker ringa till Telias kundtjänst men när jag väl kommer fram till övriga frågor är det 78 samtal före. De säger att de ska ordna ärenden på tre till fyra dagar, men nu har vi varit utan i åtta dagar. I dagens högteknologiska samhälle blir man helt strandsatt. Men det värsta är att det inte går att få tag i dem, att aldrig få ett besked. Jag har inte råd att sitta i mobilen i långa telefon- köer, säger Tomas.

Han säger att paret aldrig har betalat en räkning för sent. En teori han har är att det kan vara ett markarbete som har gått fel där en telefonkabel kan ha kapats av misstag.

I går började internet dock fungera för paret. Men med betydligt lägre hastighet än vad de betalar för. Avtalet säger 24 megabit i sekunden men nu ligger det på 0,23 megabit för att skicka filer och 1,23 för att ta emot.

Tomas säger att flera andra i Lexe har liknande problem. Då det inte finns bredband i deras område än har paret ADSL-uppkoppling. En splitter i telefonjacket tillåter ändå att kunna prata i telefon och surfa på nätet samtidigt.

GD har talat med Telias presstjänst som har skickat ärendet till sina tekniker för att kontrollera vad som gått snett. De återkommer i dag.

Mer läsning

Annons