Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Maten för barn sämre och dyrare

Mat med förpackningar tydligt riktade till barn innehåller mer tillsatser, mer socker och sämre råvaror än ”vuxenmaten”.
Det visar en undersökning som Konsumentföreningen Stockholm gjort av 63 olika livsmedel.

Annons

Konsumentföreningen Stockholm, KfS, har för femte året granskat livsmedel som vänder sig till barn.

Resultatet är både glädjande och nedslående.

Generellt sett har sockerhalten i både flingor och mejeriprodukter minskat något sedan konsumentföreningens första granskning år 2004.

Däremot är det ofta både sämre kvalitet och högre priser på barnprodukterna, konstaterar Konsumentföreningen Stockholm.

Nestlés frukostflingor Nesquik Duo får sig en känga för att de marknadsförs som fullkornsprodukt samtidigt som de faktiskt innehåller mer socker än fullkorn. (35,2% socker och 32% fullkorn).

– Minifras är till exempel dyrare än Havrefras från samma tillverkare, Quaker Oats. Det är en lite annan blandning och roligare förpackning, det är allt, säger Louise Ungerth, chef för konsumentfrågor på KfS.

– För det mesta är varor som har någon rolig gubbe på förpackningen dyrare än jämförbara varor, säger hon.

Att de sedan är av sämre kvalitet är trist, tycker hon.

– Scan säljer hamburgare som innehåller 80 procent kött och så säljer de snabburgare med Dennis på paketet som innehåller mindre kött och fler tillsatser, säger hon.

– Ett lägre köttinnehåll ger mindre tuggmotstånd. Det är anpassat för barn, försvarar sig Margareta Thorgren på Scan i tidningen DN.

Dessbättre är de goda exemplen fler än de dåliga, tycker Louise Ungerth.

– Om man tittar på fruktyoghurt hade de nästan dubbelt så hög sockerhalt när vi började våra undersökningar, säger hon.

Hon tycker att livsmedelsindustrin borde ta vara på den starka ställning deras glada figurer har bland barnen.

– Jag tycker att det är förvånande att det trots all debatt inte är mer utpräglat hälsosam mat man förser med sina skojiga gubbar, säger hon.

En annan slutsats KfS drar i sin undersökning är att marknadsföringen av produkterna flyttat ut på internet.

– Man bygger varumärken med att man kan spela spel, vara med i en klubb och skicka teckningar till sina kompisar och sånt. Ett slags virus-marknadsföring, säger Louise Ungerth.

Mer läsning

Annons