Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ökat sug efter rättvisa blommor

/
  • Medvetna konsumenter vill veta hur blommorna är producerade. Foto Shutterstock
  • Krav: Miljömärkning som garanterar att kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel inte används.Efter att ha varit borta från marknaden i flera år finns nu åter kravmärkta svenska tulpaner att köpa i vissa livsmedelsbutiker. I övrigt är ekologiskt odlade snittblommor mycket sällsynt i handeln.
  • Fair Flowers Fair Plants, FFP: Internationell märkning för snittblommor och krukväxter från hela världen. I ledningen finns representanter från odlingsindustrin, handeln, fackföreningsrörelsen och ideella organisationer. Ställer bland annat krav på arbetsvillkor, minimilön och kemikalieanvändning.
  • Fairtrade: Produktmärkning för bättre arbets- och levnadsvillkor för odlare och anställda i utvecklingsländer. Ställer krav på bland annat minimilön, arbetsvillkor och kemikalieanvändning.Tio procent av blomproducentens försäljningspris går till investeringar som gynnar de anställda och lokalsamhället, som skolor och brunnar. Gäller dock bara om blommorna verkligen säljs märkta som Fairtrade.
  • Svenskt Sigill: Kontrollmärkning för svenskproducerade blommor. Arbetar för minskad miljöpåverkan. Finns även med tillägget Klimatcertifierad, som intygar att producenten genomfört åtgärder för att minska sin klimatpåverkan.

Enligt flera blomsterbutiker ökar efterfrågan på rättvise- och miljömärkta blommor. Men trots flera märkningar är det inte alltid lätt för konsumenten att hitta rätt bland stjälkarna.

Annons

Svenskarna är ett blomälskande folk, speciellt såhär års. Mellan januari och april köper vi tillsammans en miljon tulpaner om dagen, och på rosförsäljarnas julafton Alla hjärtans dag byter runt tre miljoner rosor ägare.

Men för många konsumenter räcker det inte med att blommorna är vackra. Flera blomsterbutiker vittnar om en ökad efterfrågan på blommor som även garanterar hänsyn till människa och miljö.

– Vi ökar stort på fairtrademärkta rosor – de står för den största delen av vår totala försäljning av snittrosor nu, säger Ulrika Stjernfelt, presskontakt på butikskedjan Blomsterlandet, som har blomsterbutiker i hela Sverige.

Fairtrade är en av flera etablerade märkningar som finns för blommor. De fairtrademärkta rosorna lanserades 2007 och står nu enligt Fairtrade själva för ungefär tio procent av försäljningen av snittrosor i bukett i Sverige.

På senare tid har sortimentet även utökats till andra blommor, som liljor och nejlikor.

– Vi ser att intresset växer väldigt stort, både från handeln och konsumenterna, Maria Granefelt, pressansvarig på Fairtrade.

En annan märkning som svenska blomsterkonsumenter kan stöta på i butiken är Fair Flowers Fair Plants, FFP. Den loggan ska också garantera en rad rättigheter för de människor som arbetar i produktionskedjan, och märkningen ställer också vissa miljömässiga krav.

Blommor med FFP-märket är än så länge en ovanlig syn i svenska butiker. Men enligt Rolf Persson, som både sitter i FFP:s styrelse och är ordförande för Svenska Blomsterbranchens Riksorganisation, är det i dag ändå en stor andel av blommorna som säljs i Sverige som är odlade enligt de uppställda kriterierna, även om det inte syns.

Rolf Persson uppskattar att så mycket som 80 procent av alla snittblommor som säljs kommer från certifierade odlare som har liknande krav på sig som de som FFP och Fairtrade ställer.

– Uppköparna vill bara handla från godkända odlare. De ser till sina egna intressen och vill förekomma eventuell kritik mot att blommorna inte skulle vara okej producerade, säger Rolf Persson.

– Det vi får höra från butikerna är att de inte tycker att det är värt den tid det tar att märka upp blommorna sen, eftersom det är så få kunder som frågar efter det.

Om en så stor andel ändå kommer från certifierade odlingar, varför ska jag då som konsument välja en bukett med ett Fairtrade eller FFP märke på?

– Då är du ju hundra procent säker på var blommorna kommer ifrån, det vet du ju inte annars. Det är det som är garantin, säger Rolf Persson.

Föreningen Fair Trade Center har tidigare granskat blomsterbranschen och kritiserat den för att utbudet av märkta blommor inte är större i butikerna, och för att konsumenterna inte informeras tillräckligt om vad som finns.

– Konsumenterna kan ju inte efterfråga något som de inte känner till, säger Ulrika Urey, verksamhetsledare på Fair Trade Center.

Hon tycker att den som köper blommor ska välja en etiskt märkt bukett om det finns.

– När du har en sådan märkning på blommorna är garantin för att människor inte utnyttjas i produktionen högre. Finns det inte en märkning kan man inte veta. Konsumenten kanske betalar lite mer, men kan också känna sig tryggare.

Lotta Hedin / Testfakta

Mer läsning

Annons