Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Paket och faktura i stället för information

Elisabeth Engström från Hofors fick med posten ett paket från företaget Key Code Security som hon inte hade beställt. Trots att hon flera gånger bestridit betalningskraven så hävdade företaget att hon tackat ja till ett erbjudande under ett telefonsamtal med en säljare. Sedan GD kontaktat företaget i frågan tog de tillbaka kraven.

Annons

Den 23 oktober i år blev musikläraren Elisabet Engström uppringd av en försäljare på Key Code Security som berättade om deras spärrtjänst för borttappade nycklar och plånböcker. Elisabeth var egentligen inte intresserad men tackade ja till att företaget skulle mejla henne information om erbjudandet i stället.

Ingen information kom, men en månad senare fick Elisabeth ett paket med bricka, dekaler och ett registreringsformulär. I formuläret, daterat 2012-11-13 (tre veckor efter samtalet), står det att hon ingått ett avtal den 23 oktober.

Enligt Konsumentverket har man 14 dagars ångerrätt vid distanshandel, men eftersom Elisabeth fick paketet en månad efter samtalet hade hon ingen chans att ångra köpet.

– Även om jag hade tackat ja så ska jag ju få en bekräftelse men jag har inte fått ett endaste e-postmeddelande eller något brev. Hur skulle jag då veta vart jag skulle vända mig? säger Elisabeth Engström.

Elisabeth fick även en faktura på tjänsten av inkassoföretaget Gothia Financial Group som krävde henne på 299 kronor för tjänsten.

Elisabeth skickade rekommenderade brev till både Key Code Security och Gothia där hon bestred deras krav och nekade till att ett avtal upprättats.

Gothia återkom då med ett brev där de skrev att de mottagit hennes annullering men att det skett för sent och att hon därför var skyldig att betala.

Då valde Elisabeth att polisanmäla Key Code Security för bedrägeri, alternativt försök till bedrägeri.

– Jag blir jätteupprörd. De kan ha lurat andra som råkat säga ja men som inte heller fått en chans att ångra sig. Det kan ju till exempel vara gamla människor som hör fel, säger Elisabeth.

När GD pratar med Key Code Securitys verkställande direktör Nils-Erik Johansson säger han att Elisabeth visst ingått ett avtal och att det finns en ljudfil som bekräftar det.

– Det är inte så att vi hittar på det här, vi är väldigt noggranna med sånt. Telemarketing är en ifrågasatt bransch så är det tveksamma fall så tar vi självklart tillbaka det. Men det här är klockrent att hon säger ja till den här tjänsten, säger Nils-Erik Johansson.

En stund senare ringer han upp GD och berättar att orderbekräftelsen har skickats till fel e-postadress och att de nu tar tillbaka sina krav.

– Nu kanske det här låter som en efterhandskonstruktion men vi tar bort det här betalningskravet från henne eftersom bokstäverna blev i fel ordning i hennes e-postadress när vi skulle skicka orderbekräftelsen.

Hur kommer det sig att ni upptäcker det här nu?

– Det kan jag inte svara på, det är väl ingen som kollat på det här tidigare. Men i det övriga har vi inte gjort något fel.

Elisabeth är lättad när hon får höra att Key Code Security backat från betalningskraven.

– Det känns lite som en seger, men vad hade hänt om ni inte ringt dem? Det känns lite misstänkt ändå, att de är rädda för publicitet.

Mer läsning

Annons