Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Plötsligt kom ett kontrakt

/
  • Göran Skoglund är en av de Gävlebor som i dagarna fått ett kontrakt från Göta Energi i brevlådan.

Säljaren från Göta Energi stod på Stortorget och tiggde adresser.
Det han glömde berätta var att den som svarade blev kund hos elbolaget.
– Vi har haft åtminstone ett tiotal som vänt sig till oss och undrat vad det här är, säger Maria Eriksson, försäljnings- och marknadschef på Gävle Energi.

Annons

I slutet av november stod en säljare från Göta Energi på Stortorget och raggade nya kunder. Men han berättade tydligen inte att det var det han gjorde. Eller vilket företag han representerade.

– Min fru är 100 procent säker på att det var Gävle Energi hon pratade med, säger Göran Skoglund, en av de Gävlebor som i dagarna fått ett kontrakt från Göta Energi i brevlådan.

– De önskar mig välkommen som elkontokund. Vi har aldrig tackat ja till någonting mer än att få mer information, säger han.

Enligt Maria Eriksson på Gävle Energi är han långtifrån ensam om att drabbas.

– Många verkar tyvärr vara äldre folk. De berättar att säljaren agerat ojuste och förföljt dem och begärt att få deras kontaktuppgifter, säger hon.

Det som uppfattats som ett erbjudande, med avsändare Gävle Energi, var alltså ett kontrakt hos Göta Energi.

När de första fallen började höra av sig till Gävle Energi före jul kontaktade Maria Eriksson sin kollega på Göta Energi, Magnus Bramer.

– Han nekade först till att ha haft någon säljare på plats i Gävle, men sedan visade det sig att de haft inhyrd personal här. Han bad om ursäkt och sa att han skulle makulera de kontrakt som ifrågasattes, säger hon.

Det har tydligen inte gällt alla drabbade, eftersom Göran Skoglund fick sitt kontrakt med posten i går.

En sökning på Göta Energi på olika konsumentforum på nätet visar att företaget haft ”kreativa” försäljare på flera håll i landet som agerat på samma sätt. De bjuder på en lågenergilampa mot att du tackar ja till att få ”ytterligare information” i postlådan. Som alltså visar sig vara ett färdigt kontrakt där du redan tackat ja.

När GD får tag i Magnus Bramer säger han att deras eventsäljare har tydliga instruktioner och att de noggrant går igenom med kunderna vad det är de skriver på.

– Vi vill verkligen inte lura in några kunder. Det är väldigt olyckligt om det blir så, säger han.

Här tycks ett antal kunder ha lyckats missförstå er säljare och tro att de tackar ja till ett erbjudande. Hur kommer det sig?

– Det förstår jag faktiskt inte och det är naturligtvis inte bra, säger Magnus Bramer.

Han konstaterar att företaget inte har någon bindningstid och att missnöjda kunder direkt kan riva sina kontrakt om de kontaktar Göta Energis kundtjänst.

Mer läsning

Annons