Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så här handlar barnen om de får välja

/
  • – Kan vi köpa en sån också mamma?Gabriel Hermansson fastnar för Brago bokstavskex. Ännu en produkt som tydligt vänder sig till barn. Men en produkt som får tummen upp av Konsumentföreningen Stockholm i deras årliga undersökning av barnprodukter. Högt fiberinnehåll och relativt låg sockerhalt.
  • Hur handlar barn om de får bestämma själva? För att få svar på den frågan slog vi följe med familjen Hermansson ur GD:s konsumentpanel.
  • När Valter, Linus och Ludvig Hermansson fick vara med och bestämma blev tre varor i kundvagnen annorlunda                       än vad mamma och pappa hade tänkt sig.I åtminstone två av fallen var det tydligt att det var figurerna på paketet som avgjorde deras val.
  • Högt fiberinnehåll, 33 procent, står det överst på Nesquickpaketen till vänster. Men att det är nästan 36 procent socker framgår inte lika tydligt.Minifras med en förpackning tydligt riktad mot barn kostar nästan 40 kronor mer per kilo än vanliga havrefras från samma tillverkare. Något som knappast motiveras av den något annorlunda innehållsförteckningen, konstaterar Konsumentföreningen Stockholm i sin rapport.

– Star Wars-flingor, Star Wars-flingor, ropar barnen i kör.
Trots att familjen Hermanssons fyra barn aldrig smakat vet de exakt vilka flingor de vill ha.
Marknadsföringen fungerar förträffligt.

Annons

Hur handlar barn om de får bestämma själva? För att få svar på den frågan slog vi följe med familjen Hermansson ur GD:s konsumentpanel – pappa Anders, mamma Anna och de fyra sönerna Gabriel, Valter, Linus och Ludvig – när de helghandlade på Konsum Triangeln.

Reglerna är tydliga. Det finns en inköpslista. Men den är inte specifik mer än att det står ”kex”, ”yoghurt”, ”flingor” och så vidare. Barnen får vara med och välja framför varje hylla.

Vid kexhyllan får pojkarna omedelbart syn på ett paket med Disneyfiguren Wall-E. Det går hem direkt. Mariekexen, som mamma Anna hade föredragit, är slagna.

Ett paket Brago bokstavskex hamnar också i kundvagnen.

– Det är väl roligt om förpackningen är tilltalande för barn. Men det vore ju bättre om det var nyttigare mat, säger Anders.

Han får medhåll från Anna som konstaterar att hon genast associerar seriefigurer med högt pris och mycket socker. Tyvärr.

Vid hyllan med flingor greppar grabbarna först ett paket rågfras. På rutin verkar det som. Men så upptäcker Linus något högre upp på hyllan: Loops med Yoda från Star Wars-filmerna på förpackningen.

Alla fyra killarna är genast överens om att Star Wars-flingorna är goda. Trots att de aldrig smakat.

Vid sylthyllan vinner en glasburk ekologiskt jordgubbssylt, troligen för att det var så fina jordgubbar på etiketten gissar Anders.

I mejerikylen får Gefleortens nya ekologiska förpackningar barnens uppmärksamhet.

– Hemma reagerade de direkt på den här blomman på paketen. De är överens om att mjölken blivit godare, säger Anders med ett leende.

Exakt samma sak som när det fanns Felix ketchup med spindelmannen på flaskan. Samma ketchup, men barnen var övertygade om att spindelmannenvarianten var bäst.

I dag blir valet i stället en stor flaska ekologisk Felix ketchup.

Bland frysdiskarna slår Anders ut med armarna mot Anna.

– Det blir fiskpinnar i stället för rödspätta, säger han.

Rödspätta och hoki står det på inköpslistan. Men grabbarna vill annorlunda.

När vi närmar oss godishyllan passerar kvartetten, kanske något förvånande, snabbt lösgodiset och fastnar i stället framför tidningshyllan där några serietidningar lockar med medföljande plastpistoler.

Sådana blir det inte. Tidningar står inte på inköpslistan, förklarar föräldrarna. Och barnen finner sig i det beskedet.

Det blir sällan bråk i butiken, säger Anders.

– En gång har det hänt. Med Gabriel på Maxi Ica. Då såg han en leksak med Byggare Bob och blev liggande i en skrikande hög på golvet. Det slutade med att jag fick bära ut honom ur butiken.

Leksaksaffären är svårare att gå till utan att handla något, säger Anders.

När vi passerat kassan och packat allt i de medhavda tygkassarna är det dags för summering:

Fiskpinnar i stället för rödspätta.

Disney-kex i stället för mariekex.

”Star Wars-flingor” i stället för Havrefras.

– De sakerna har vi aldrig haft förut. Vi får se om de tycker att de är goda, säger Anders.

Mer läsning

Annons