Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Wei Wei Yus paket kom aldrig fram

/
  • Wei Wei Yu fick aldrig sitt paket med presenter från sin syster i Kina. Posten skickade uthämtningsavin till någon annan som behöll paketet. Enligt Postens regler ska systern reklamera ärendet i Kina. Det har hon gjort, och fått svaret att paketet är uthämtat och därmed har Posten inte gjort fel.
Den svenska Posten kommer därmed undan allt ansvar, trots att de erkänner att de skrivit fel namn på avin.

Någon annan hämtade ut Wei Wei Yus paket med presenter från Kina på Posten.
Trots både polisanmälan och dussintals samtal till Posten får hon ingen ersättning.

Annons

Historien är minst sagt konstig. Wei Wei Yu har en syster i Kina som ibland skickar paket med olika presenter. I somras skickade hon ett 16 kilo tungt paket med mat, kläder, en väska och filmer som aldrig kom fram.

När Wei Wei Yu började forska i vart det tagit vägen visade det sig att någon annan hämtat ut det. Systern, som reklamerat försändelsen från Kina, har fått en kopia av uthämtningsavin där det står ett helt annat namn, men Wei Wei Yus adress.

Personen har kvitterat ut paketet och legitimerat sig.

Trots det vill inte Posten kännas vid att man gjort något fel. ”Vi har inte lyckats få reda på vad som orsakat det inträffade (...) Härmed avslutar vi er reklamation”, står det i ett brev från Postens kundtjänst.

– Så kan de väl inte skriva. ”Hittar ingen orsak” är väl inget svar, säger Wei Wei Yu.

Hon kan inte hitta någon annan förklaring än att någon inom Posten skapat en falsk avi till den person som hämtat ut Wei Wei Yus paket.

Det tillbakavisas av Markus Trautmann, pressansvarig på Posten Logistik.

– Det finns inget uppsåt bakom det här felet, säger han.

Att man gjort fel erkänner han däremot utan omsvep.

– Vi har aviserat det här paketet till fel person. Det är beklagligt och vi ber om ursäkt för det inträffade. Samtidigt vill jag poängtera att det är ytterst ovanligt att sånt här händer, säger han.

Någon på Posten har lyckats med konstycket att förväxla Wei Wei Yu med någon som heter Kristina i förnamn och har ett finsk-klingande efternamn.

Trots det hävdar Markus Trautmann att Postens säkerhet är god. 220 000 paket hamnar trots allt rätt varje dag, menar han.

Men du måste medge att det är helt fantastiskt att lyckas skriva Kristina i stället för Wei Wei? Det är liksom inte en bokstav rätt.

– Det är klantigt att det kunnat bli så fel, säger Markus Trautmann.

Trots det är inte Posten beredd att på något sätt ersätta Wei Wei Yu. Det är nämligen bara Wei Weis syster som har möjlighet att reklamera via den kinesiska Posten, som då i sin tur kan ställa ersättningsanspråk på den svenska.

Men hur bra det kinesiska postverket fungerar i sina kontakter med utlandet varierar väldigt mellan olika provinser. Det medger även Markus Trautmann.

Wei Wei Yu får i stället sätta sitt hopp till polisen. Kvinnan vid namn Kristina kan nämligen ha gjort en brottslig handling. Hon har hämtat ut paketet, och bör då rimligen ha insett att det inte var till henne.

– Då ska hon vända sig till Posten med paketet. Gör hon inte det kan det röra sig om olovligt förfogande, säger Håkan Kvist vid Gävlepolisen som utreder ärendet.

Han konstaterar att Postens säkerhetsavdelning har fått uppgifter från polisen om vem kvinnan är.

– Posten borde ju höra av sig till henne. Det är min personliga uppfattning, säger han.

Hos polisen ligger ärendet och väntar på vidare utredning. Kvinnan kommer att kallas till förhör. När det blir beror på hur många andra ärenden som förundersökningsledaren har på sitt bord.

Ett rejält klavertramp av Posten kan alltså gå helt ostraffat förbi. I stället är det den person som till en början helt ovetande får en avi i brevlådan som blir misstänkt för brott.

Och den som drabbas, Wei Wei Yu, står helt hjälplös. Med beskedet från Posten att ”härmed avslutar vi er reklamation”.

– Jag tycker att det är olyckligt att hon fått sådana besked från vår kundtjänst. Att något sådant här händer är väldigt ovanligt, och därför kan det vara så att personen på kundtjänst inte vetat hur man ska hantera det, säger Markus Trautmann.

Mer läsning

Annons