Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lika mycket X-trafiks fel?

Problemen inom färdtjänsten beror inte enbart på operatörerna. X-trafik har lika stor del i att kunderna får vänta.

Det hävdar en chaufför som GD talat med.

Annons

– Vi får hämta med en minuts varsel. Ofta hinner man inte och kunderna skäller, säger chauffören, som trivs med sitt jobb men inte med arbetssituationen.

Många som arbetar med färdtjänsttransporter har slutat för att de inte orkar med.

Långa arbetspass, ibland utan pauser, och den klena förtjänsten avskräcker många.

Förarna kör på provision, men enligt chauffören är det aldrig någon som kan köra så mycket att den faller ut. I stället blir det garantilönen som betalas ut, 17 800 kronor i månaden, för ett slitsamt och stressigt jobb.

– Vi är som boskap, säger chauffören.

Inger Engvers på X-trafik håller inte med om att X-trafiks beställningscentral ligger bakom problemen. Beställningarna skickas direkt ut till Tuwa och andra operatörer, och i Tuwas fall finns det enligt X-trafik brister i företagets eget datasystem. Enligt Ingrid Engvers har det hänt att förarna fått enbart lämningsadress men inga uppgifter om var de ska hämta kunden.

Men det finns också en mer allmän kritik mot hela systemet, där färdtjänsttransporterna upphandlas och lägsta priset blir det viktigaste. Det innebär en utslagning i branschen och till slut en förlust av samhällsservice, enligt Niclas Sandström, ombudsman på Transport i Gävle.

– Det finns kanske 115 fordon i Gävle, men det finns inte körningar åt alla. Det här kommer aldrig att gå, säger Niclas Sandström.

Han befarar en stor utslagning i branschen där staten får stå för lönegarantin åt anställda i bolag som går i konkurs. Och på mindre orter kommer taxiservicen att tunnas ut, eller försvinna helt.

– För samhället är det en dålig affär, säger Niclas Sandström.

Han är också kritisk mot ackordssystemet i branschen.

– Vi tycker att det är vansinne att barn, sjuka och gamla ska köras på ackord. Det borde egentligen vara förbjudet när det gäller samhällsbetalda resor.

Mer läsning

Annons