Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Massutskick av bluffakturor

/
  • Fakturan är en ren bluff
  • Mohammad Yazdani beklagar att fakturaskojarna får fortsätta sin hantering. Själv kunde han snabbt konstatera att fakturan var en ren bluff.

Ett gigantiskt utskick av bluff­akturor har drabbat tusentals småföretagare runt om i landet. Tandläkaren Mohammad Yazdani i Gävle upptäckte bluffen och gjorde en polisanmälan i går.

Annons

– Det är otroligt att svensk lag inte kan förhindra sånt här, säger han.

Fakturan kommer från ett företag som kallar sig EBS media, med adress i Stockholm. Men företaget heter egentligen Gabriel Friman Enterprise AB, registrerat som inaktivt.

På fakturan, med beloppet 8 738 kronor, står det att betalningen gäller annonser som ska införas i Svenska Företagsregister, ett register som inte existerar. Enligt fakturan ska ordern ha bekräftats under ett telefonsamtal.

Men något sådant telefonsamtal har Mohammad Yazdani inte fått. Nu har han gjort det som alla rekommenderar företagare att göra när en bluffaktura dyker upp. Han har bestridit fakturan och gjort en polisanmälan.

Han har också försökt nå firman på telefon, men har bara mötts av en telefonsvarare. När GD ringer numret är det ingen som svarar.

Över hela landet har tusentals företagare fått en exakt likadan faktura, med exakt samma belopp. Under några dagar har många hört av sig till sina branschorganisationer och företaget bakom utskicket har snabbt hamnat på varningslistan hos Svensk Handel och företaget Förenade Bolag.

– Det är tydligt att det är ett omfattande utskick, kanske 10 000-tals fakturor, säger Ludvig Isacsson på Förenade Bolag, som hjälper företagare i kampen mot bluffmakarna. Han har inte sett något enskilt utskick av den omfattningen tidigare.

I Stockholm kom det in 650 polisanmälningar på två dagar mot fakturabluffen och det är också i Stockholm som Mohammad Yazdanis polisanmälan hamnar. Han har råkat ut för fakturaskojare tidigare och håller god koll på de betalningskrav som dyker upp.

– Jag går igenom allt noga och vet precis vad jag ska betala för.

För två veckor sedan blev han uppringd av en försäljare som ville ha betalt för att föra in uppgifter om hans företag på en hemsida. Han vägrade och numera gör han inte upp om några avtal alls på telefon.

– Om det är något intressant så ber jag dem boka en tid och komma hit.

Mer läsning

Annons