Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Siba kan bli nästa offer i priskriget

Hemelektronikkedjan Sibas kassa sinar och företaget kan vara nästa offer i prylkriget. I somras fick Onoff kapitulera för invasionen från tyska, brittiska och norska konkurrenter. Men Sibas butik i Valbo går fortfarande bra.

Annons

Det är tidningen Expressen som har granskat Sibas räkenskaper. Företaget, med huvudkontor i Göteborg, har gått back med 200 miljoner kronor de senaste fyra åren. Bokslutet i augusti 2011 visade en förlust på 72 miljoner kronor.

Siba har stängt flera butiker för att försöka stoppa blodflödet. Nu har kedjan ett 30-tal butiker som säljer för drygt två miljarder kronor.

Hotet mot företaget är framförallt att det tyskägda Media Markt startade ett priskrig på den svenska marknaden för fyra år sedan. Då hade Siba en halv miljard i kassan, men nu har det egna kapitalet krympt till 218 miljoner kronor.

Bara två av Media Markts 20 varuhus i Sverige går med plus, men det tycks inte spela den tyska koncernen någon roll. Sammanlagt äger den 900 varuhus och säljer för 200 miljarder kronor om året. Tyskarna godtar stora förluster om det krävs för att vinna terräng i Sverige.

Den andra stora konkurrenten är brittiskt ägda Elgiganten som enligt senaste bokslutet ökade sin försäljning med 900 miljoner kronor till sju miljarder. Företaget har 70 varuhus och gör en vinst på 48 miljoner kronor.

Ytterligare en part i priskriget är norskägda Expert som köpte upp delar av Onoffs konkursbo och som omsätter fyra miljarder kronor om året.

Siba satsade på en stor reklamoffensiv under julhandeln, och företaget hävdar att den gett resultat.

Företagets verkställande direktör Fabian Bengtsson säger i en intervju med tidningen Dagens Industri att företaget ökade sin försäljning med 17 procent i januari jämfört med i fjol.

Han säger också att de stora konkurrenterna måste vara pressade av olönsamheten i branschen och att internationella aktörer har dragit sig ur andra länder på grund av det.

Mattias Lidbom är butikschef för Siba Valbo och han förklarar att företaget inte kommenterar enskilda butikers omsättning. Men han berättar att butiken i Valbo har gjort bra resultat både för helåret och för julhandeln.

I januari har försäljningen ökat jämfört med föregående år. Att det finns flera stora aktörer i Valbo Köpcentrum som drar till sig kunder har visat sig positivt även för Sibas butik, menar Mattias Lidbom.

Mer läsning

Annons